Advocacy & Lobbying - Reisverslag uit Kumanovo, Macedonië van Leotien Zoete - WaarBenJij.nu Advocacy & Lobbying - Reisverslag uit Kumanovo, Macedonië van Leotien Zoete - WaarBenJij.nu

Advocacy & Lobbying

Door: Leotien

Blijf op de hoogte en volg Leotien

27 Maart 2006 | Macedonië, Kumanovo

Hallo! Al weer een week voorbij…Time flies when you are having fun!

Deze week ging super snel voorbij.

Maandag was normaal, met stafmeeting, verhaaltje op de site zetten, minnutes uitwerken, beetje typen en mail beantwoorden.

Dinsdag had Marija mijn compleet goedgekeurde (!!!) questionnaire helemaal opnieuw in het Macedonisch vertaald. Nu was het al een heel gedoe om alles in het engels op 6 pagina’s te krijgen. Vooral de tabellen willen nog wel eens verspringen en dan midden in de tekst van een andere vraag te recht komen, als je totaal ergens anders wat veranderd hebt. Nu wordt Macedonisch, in het cyrillisch geschreven, met ‘vreemde tekens’ dus, wat meer ruimte in beslag neemt dan Latijns schrift....en als resultaat was de hele opmaak versprongen. Het was dan ook een hele uitdaging om alles weer op 6 pagina’s te krijgen, vooral met die verspringende tabellen en het feit dat je niet kan lezen of de hele vraag er nog wel staat als je weer eens iets geknipt en geplakt hebt. Kortom het was goede bezigheids therapie….Gelukkig wordt Albanees in ‘ons’ schrift geschreven en dus hoop ik daar minder problemen mee te hebben.

Verder heb ik dinsdag voor de journalisten van Time Out een workshopje Acquisitie gegeven. Dit tijdschrift is zeg maar het belangrijkste project van IPK en de journalisten behoren tot de meeste actieve, vaste kern, van volunteers. Nu is het tijdschrift heel populair bij scholieren, maar de financiële middelen zijn er niet echt om het verder uit te breiden en omdat de oude bijdrage vanuit IKV wordt afgebouwd moeten er nieuwe sponsors gevonden worden. Nu wordt er al gewerkt aan subsidie aanvragen (grants & funds) bij andere organisaties zoals UNDP, EU, USAID etc etc. Maar deze funds zijn heel onzeker, omdat naast dat je aan veel eisen moet voldoen om alleen al in aanmerking te komen, je zeker op de Balkan niet de enigste NGO bent met een leuk idee en opzoek naar geld… Daarom, en zeker ook omdat Time Out zo populair is, dacht ik dat het wel mogelijk zou moeten zijn om lokale winkeliers te laten adverteren. Nu is dit zeker voor IPK iets totaal nieuw, dus ik had met de hulp van mijn geweldig netwerk (ja het blijkt dat ik dat ook heb….) een verhaaltje over wat acquisitie is en hoe je dat doet in elkaar gedraaid.
Nou, het was alsof ze water zagen branden….en zeker toen ik vroeg of ze met ze alle wilde nadenken over mogelijke adverteerders en hoe ze die dan gingen bereiken werd het nog een stapje moeilijker. Eigen initiatief tonen, of dingen roepen, brainstormen of hoe je het ook wil noemen wordt hier niet echt aangeleerd op school. Pas nadat ik iedereen zelf in groepjes had gedeeld en een blaadje met opdracht en een stippellijntje voor het antwoord had gegeven kwam het een beetje opgang…pff moeizaam… Maar het resultaat was goed en we hebben nu een hele lijst met mogelijke adverteerders, waar ik dan weer een database van maak en dan verdeel onder de volunteers.

Donderdag en vrijdag hadden we de training met de andere IKV organisaties en het was heel gezellig. Naast IPK was de zusterorganisatie uit Gostivar (IPG) er en CBM een organisatie uit Mitrovica, Kosovo. Als je misschien heel erg in je geheugen graaft kom je ergens in het nieuws van een paar jaar geleden (2003?) Mitrovica tegen. De spanningen tussen Serven en Albanezen liepen heel erg op, nadat 3 Albanese kinderen waren verdronken in de rivier die dwars door de stad loopt. Over die rivier ligt een brug en aan de ene kant stonden de Albanezen te schreeuwen, aan de andere kant stonden de Serven ze op te wachten en in het midden van de brug stonden Franse KFOR soldaten om te proberen de groepen uit elkaar te houden. Ik moest ook heel hard nadenken maar ik herinner het me nu wel weer (na wat gegoogled te hebben :)).
Anyway, de situatie in Kumanovo is gespannen, maar het blijkt dus in Mitrovica zo te zijn dat als je in ‘Noord’ woont wat de Servische kant is niet met je auto naar ‘Zuid’ kan omdat je auto en jij dan gemolesteerd worden omdat ze aan je nummerplaten kunnen zien van welke kant je komt….en zo heeft de organisatie dus een auto nodig met verwisselbare nummerplaten, omdat ze er anders maar in één gedeelte van de stad mee kunnen werken…. En in deze organisatie werkt dus Berend als International Advisor…en yes, Berend was dus een Nederlander.

Het was echt super relaxed om een Nederlander te ontmoeten, eigenlijk geeneens zozeer om Nederlands te kunnen spreken, wat echt even terug schakelen is en de meeste ‘otwikkelingstermen’ gooi je er toch in engels uit, maar vooral om samen verbaasd te zijn over hoe dingen worden gedaan op de Balkan. Zo zijn wij verbaasd over de eierwinkels, waar ze inderdaad in een ruimte van nog geen 2 bij 2 een paar trays met eieren hebben staan en verder niets, de 5 buurtwinkeltjes op een rij die allemaal het zelfde verkopen en toch blijven bestaan, de fascinatie voor stempels, het totaal geen besef van tijd en op tijd komen, dat er overal gerookt wordt (tot achter de toonbank bij de bakker tot door de conducteur in de bus) en zo kan ik nog wel even door gaan. Ik kan dit soort dingen wel aan Bosko enzo uitleggen, want ze vragen vaak genoeg wat ik van Kumanovo vind, en dan lachen ze en zeggen yes thats the Balkan way. Maar het is echt lachen als je iemand ontmoet die ook opzoek gaat naar een eierwinkel om er speciaal een foto van te maken :) en alles met de zelfde standaard vergelijkt.

Ook binnen IPK kom ik vaak dingen tegen waarvan ik denk, hoe kan dit. Maar het mooiste voorbeeld van een andere zienswijze, NL v.s. Balkan kwam wel tijdens de cursus naar boven. Het onderwerp van de training was advocacy and lobbying, en er werd ook aandacht besteed aan Press releases en PR. Nu hebben alle drie de organisaties een krantje / tijdschrift zoals Time Out en wilde de directeur van de organisatie in Gostivar (IPG) ons een vraag voorleggen waarmee hij problemen had gehad. In de mission statement van de organisatie staat: dat de organisatie niet politiek is, geen partij kiest, onafhankelijk is, neutraal etc etc. Nu hadden ze in de vorige editie die in een aparte Macedonische en Albanese druk wordt uitgegeven bij de Macedonische exemplaren een inschrijvingsformulier van een nieuwe politieke partij gedaan!!!! En de vraag was dus of wij vonden dat dat het image van de organisatie schaadde!!!! Nou Berend en ik vielen bijna van onze stoel…je bent een neutrale organisatie, die werkt voor reconstructie en peace building in een land met enorm veel etnische en politieke spanningen en dan doe je een aanmeldformulier van een politieke partij bij je krantje???? Dat kan toch niet…tenminste dat vonden wij…maar het werd nog raarder voor ons toen bleek dat veel van de andere er helemaal geen kwaad inzagen…alle kranten doen dat hier, was hun antwoord en de Nederlanders snapte er duidelijk niks van….nou ja bizar toch…..
Maar ik denk dat ze er toch nog maar eens opnieuw over na moeten denken, want het krantje wordt wel gesponsord uit Nederland…en of de Donors dit nu echt begrijpen en goedkeuren valt nog te bezien…..

Verder was de training wel grappig, eigenlijk wordt je overal hetzelfde verteld ben ik nu achter, of je nu IBA studeert, Development practices of Advocacy and Lobbying het zijn altijd de zelfde stappen die je moet volgen. 1 Formuleer een duidelijk objective 2. identificeer je target group 3. kies je middelen aangepast op je target group….etc. Maar ook hier was het weer zo van: ok, dit begrijp ik …maar hoe doe je dat nu echt, iemand aanspreken en lobbyen? We hebben wel wat rollenspelen gedaan, maar vooral het puntje van op elkaar reageren en kritiek leveren moeten ze nog leren. Sommige deelnemers gingen echt vet in de verdediging als je wat opmerkte, totdat de trainer invoerde dat de gene die bekritiseerd werd niks meer mocht terug zeggen, dit om hele discussies te voorkomen.
Het hele gebeuren werd gehouden in een erg vaag hotel naast het station van Kumanovo wat trouwens een paar kilometer buiten de stad op een soort industrieterrein ligt. Het was echt zwaar vergane glorie, met een strompelende oude oma die voor de thee en turkse koffiedrab zorgde. Er was geen scherm voor de projectie van de powerpoint dus dat werd op een laken gedaan en af en toe kwamen er erg maffia uitziende mannen met grote zwarte zonnebrillen op binnen……Wat het afmaakte was dat wij in een hoek van de feestzaal/ restaurant zaten waar allemaal spotjes in het plafond zaten. Waarschijnlijk wordt, zodra een lampje kapot gaat, het vervangen door een mega spaarlamp die veels te groot is voor het spotje, dus uit het plafond staken heel gezellig allemaal spaarlampen van meneer Philips….
Waarschijnlijk kan ik nog een cursus mee volgen ergens midden mei, vlak voordat ik terug kom. Lijkt me super leuk, helemaal omdat die training wordt gehouden in Mitrovica. De situatie daar moeten we natuurlijk even zelf gaan bekijken, en zeg nou zelf….hoe kom je anders in Kosovo…niet echt de meest gangbare vakantie bestemming :) :D;
Check de foto’s! Op de lunch foto zie je trouwens links Edita en Bosko en rechts in de blauwe trui Berend en daarna Marija.

Als laatste zaterdag voor het eerst alleen op avontuur naar Skopje geweest. Gewoon maar in de bus gestapt waar Skopje opstond en dan maar zien waar je uitkomt. Nou dat gaat dus prima en na een kleine drie kwartier kom je bij het busstation van Skopje even buiten het centrum. Dit keer ben ik alleen in het ‘nieuwe’ gedeelte geweest, het oudere Turkse gedeelte aan de andere kant van de rivier ga ik volgende week ontdekken. Het was leuk om weer even in een wat grotere stad te zijn maar sommige tegenstellingen zijn dan wel opeens heel groot. Skopje is duidelijk een internationaal georiënteerde stad omdat naast de gebruikelijke ambassades en overheidsgebouwen ook de internationale missie en het VN mandaat over Kosovo vanuit Skopje worden geleidt. Overal in het centrum zijn veel trendy bars en er is een enorme mall gebouwd, duidelijk voor de upperclass van de stad. Het is zo’n verschil als je net 5 weken alleen in Kumanovo heb gezeten.
Er zijn ook nog wat foto’s van Skopje geplaatst. De eerste vind ik echt geweldig…Skopje free economic zone….alleen is er erg weinig economische activiteit te bespeuren. Dit geeft echt zo duidelijk de positie van het land weer. Het doet er alles aan om de economie verder te ontwikkelen, aan alle internationale eisen wat betreft een vrije markteconomie wordt voldaan en er zijn extra aantrekkelijke regelingen mogelijk voor buitenlandse investeerders. Maar de investeerders blijven weg omdat ze bang zijn voor nieuwe etnische onrusten en door de zwakke nationale regering. Helaas opnieuw, net als bij de demonstraties, schoolboekje transitie model.

Wow, lang verhaal….Ik hoop dat het een beetje goed te lezen en begrijpbaar is…als jullie halverwege in slaap vallen moet je het maar even melden..dan pas ik het volgende keer wat aan :D

Ciao, tot de volgende keer maar weer,

-x- Leotien

• 27 Maart 2006 - 10:22

André:

Hoi Leo!!
    Leuk verhaal, bizar ook. Ik ben blij dat je het er nog steeds erg naar je zin hebt. Je moet zo lekker doorgaan, dan heb je in no time de hele Balkan gereorganiseerd :)

Succes met lay-outen!!

Dikke zoen,
    André

• 27 Maart 2006 - 11:11

Anette:

Hey Leo!!
    Leuk verhaal, de foto's maken wel veel duidelijk. Vooral het projecteren op een laken, erg apart. Ik ben ook zo blij met lay-outen. Mijn computer heeft nu eindelijk begrepen dat als ik een nieuw lettertype als standaard wil instellen, dat dat dan ook elke keer moet.

Succes verder!

Anette

• 27 Maart 2006 - 15:02

Tamarie:

Hoi Leotien,

Je bent inderdaad al aardig aan het netwerken!
    Wat goed dat alles goedgekeurd is!
    Leuke foto's, de tegenstellingen zijn inderdaad heel groot!

Veel plezier en werkse!

• 01 April 2006 - 08:12

Hens:

Er wordt hard gewerkt, dat kun je op de foto's wel zien. Je verslag is trouwens ook veelzeggend, jammer, dat er geen momentopname van jou bij is, als je je "verbaasd" over de gang van zaken. Skopje ziet er inderdaad werelds uit vergeleken bij de eerdere foto's van Kumanovo, maar wat moet er nog veel gebeuren. We kijken uit naar het vervolg. veel liefs van Hens en Simon