Kosovo - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Leotien Zoete - WaarBenJij.nu Kosovo - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Leotien Zoete - WaarBenJij.nu

Kosovo

Door: Leotien

Blijf op de hoogte en volg Leotien

12 Mei 2006 | Nederland, Amsterdam

Hey lieve mensen

Even heel snel een berichtje uit KOSOVO!!!!
Ik wilde in eerste plaats een ander vlaggetje verzamelen, bij de landen waar de berichten vandaan komen. Maar eerlijk gezegt loop ik ook al heel de dag te bedenken hoe ik alles wat ik vandaag gezien heb nou goed moet beschrijven. Het is zo bizar hier....zo als je alleen rampgebieden in het nieuws ziet...echt niet te geloven en eigenlijk ook niet te beschrijven .....maar ik ga het toch proberen.

Laten we het kort zeggen Kosovo is een gekkenhuis en complete chaos! Ik kom echt ogen te kort, en het blijkt dus altijd nog heel wat stapjes erger te kunnen als Kumanovo, Macedonie.

Vanochtend heel vroeg vertrokken uit Kumanovo, om een beetje optijd in Mitrovica te zijn. Hier hebben we vandaag en morgen weer een training met IPG en CBM. Dat zijn ook IKV organisaties, en waar de vorige keer dus de training in Kumanovo was waren we deze keer uitgenodigt in Mitrovica. Dat liet ik me natuurlijk geen twee keer zeggen, welke andere mogelijkheid krijg je om in Kosovo te komen?

Eigenlijk begon het avontuur al bij de grens. Nadat ik een mooie UNMIK (United Nations Mission Kosovo) stempel in mn passport had gehad…..bijna het eerste wat je dan van Kosovo ziet is een bordje met pas op voor overstekende tanks!!!! Helaas nog geen echte tanks de weg over zien steken, maar dat deze bordjes om de paar honderd meter staan zeg wel dat het af en toe druk op de weg is met legervoertuigen. Verder kom je echt onwijs veel KFOR en UNMIK voertuigen tegen. Er is echt een grote internationale troepenmacht in dit landje (of eigenlijk autonome provincie van Servie) en op de weg van de grens naar Mitrovica zijn we veel legerbasisen tegen gekomen. 1 Griekse, 2 Franse, 1 Italiaanse, Noren en Britten.
De nationale identiteit is hier enorm belangrijk (waar natuurlijk een groot deel van de problemen uitkomen). In kumanovo komt af en toe een bruiloftstoet voorbij getoetert die dan wapperen met Albanese vlaggen, maar hier hangt op veel huizen de Albanese vlag en bij grafstenen wordt ook een vlag geplaatst. Daarnaast zijn we ook al langs een paar UCK (Albanese verzets / rebellen organisatie (tis maar net voor welke kant je bent natuurlijk)) memorials gereden. Hier liggen UCK verzetshelden of martelaren zoals het hier langs de weg aangeduidt staat, begraven die gesneuvelt zijn in de strijd tegen Servie in 1999. Ik hoop dat we morgen op de terug weg even kunnen stoppen om een foto te maken.

In Mitrovica zijn de spanningen tussen de Albanezen en Serven erg hoog. De kant waar het hotel staat is de Albanese kant en aan de andere kant van de rivier is de Servische kant. In mijn verhaaltje van de vorige training (advocacy & lobbying) staat meer over Mitrovica en het belang van DE BRUG, en vorige week is weer iemand op de brug neergestoken en dus zijn de spanningen weer extra toegenomen. Nu we aan de Albanese kant slapen moet Marija en de mensen van IPG ook oppassen als ze met elkaar in het Macedonisch praten. Macedonisch is bijna gelijk aan Servisch en als ze je dat horen praten heb je dus aan deze kant van de rivier serieus problemen. Toen we vanavond het hotel verlieten om te gaan eten in de stad, stonden er heleboel jongeren buiten het hotel want er was een feestje, en ook al verstond ik natuurlijk niets van wat ze zeiden (dat was maar beter ook) ze riepen van alles toen ze Marija met iemand van IPG hoorden praten. Voelde me niet echt op me gemak…..gelukkig hadden we ook een Albanees bij ons….

Qua economie ligt heel Kosovo op zn gat. Nu is het nooit veel geweest maar hier in Mitrovica is de werkloosheid nu rond de 70% Een tijdje is het in geweest om een bezinepomp te openen en nu staan er dus op de doorgaande weg om de 500 meter een bezinepomp, vaak met minimarket en restaurant/ pizzeria. Echt bizar! Het liefste is het ook nog een motel en dat allemaal opgetrokken uit spiegelglas, met wat plastic palmbomen voor de deur en vernoemd naar een westerse stad. Zo zijn we dus langs een Pizzeria London, Pizzeria Berlin en Pizzeria Amsterdam gereden!
Verder zit er total geen structuur in de bouw van huizen en dorpen. Ik heb denk ik geen een huis gezien wat echt af was, vaak staan alleen de binnenmuren en wonen er toch al mensen in en hangt de was gewoon buiten. Een keer dacht ik echt dat we langs een totaal onbewoonbare ruine reden tot dat opeens een hand naar buiten kwam die een kleedje uitklopte……….
Oh, en ze hebben ook vaak een koe in de tuin staan.

Als laatste heb ik ook mijn eerste kapot geschoten huis gezien. Nu is het nog al lastig om onderscheidt te maken tussen wat nu gewoon een verwaarloosde bouwval is en wat door de oorlog verwoest is. Maar hier zag je nog de roet van brand en de kogelgaten in de muren…was erg indrukwekkend.

Zo ga snel slapen, morgen weer een lange trainingsdag vol met rollenspellen!

Cao!

Leotien


ps foto's komen hopelijk snel! en ik loop vandaag weer voor het eerste goed!
bedankt voor alle lieve berichten.

  • 14 Mei 2006 - 08:14

    Aadje:

    Tjonge Leo, wat een belevenissen allemaal! En je wil nog steeds het leger in?? Ik ben benieuwd naar je volgende verhaal over je 'uitje' naar Kosovo en natuurlijk de fotoos!
    Groetjes

  • 14 Mei 2006 - 12:47

    Kristy:

    Hoihoi,

    Kosovo!! Wow, dat is het echte werk!! Die kapotgeschoten huizen is dat een beetje zoals op mijn foto's van Bosnie? Succes nog met alles daar!!! De laatste weekjes zijn begonnen!! Mijn rapport is af en ingeleverd!! Succes!!

    Liefs Kristy

  • 14 Mei 2006 - 20:26

    André:

    Hoi Leo,
    indrukwekkend verhaal.
    Ik krijg al bijna rillingen van het lezen alleen al.

    Veel succes.

    En ik ben blij dat je voet alweer opknapt.

    Toedeloei!

  • 15 Mei 2006 - 08:40

    Tamarie:

    Hoi Leo,

    Wat een indrukwekkend verhaal! Kijk je uit, globetrotter?
    Hoe lang nog voor je terug komt naar Nederland?
    We maken dan wel een bij-babbelafspraak, he?
    Bedankt voor je kaart, erg attent!
    (Ik ga even verder met de kinderen pesten: doe vandaag RT: probeer wanhopig bij een groep 7-jochie het onderwerp uit te leggen: "Is dat een mens?...grrrrr)


    Groetjes, van ons

  • 15 Mei 2006 - 14:12

    Maartje:

    Hey Leo, erg interessant om ook jouw verhaal over Kosovo te lezen. Ja, echt gewoon te bizar. Het is gewoon niet te beschrijven... het lijkt alsof je midden in het nieuws van het NOS journaal staat. Zo ongelooflijk, niet te bevatten en indrukwekkend en ook nog eens een hele indrukwekkende ervaring!

    Dikke kus

  • 18 Mei 2006 - 15:15

    Kristy:

    He,

    wat betreft je rijtje van vreemde dingen die je mist: over straat kunnen lopen zonder dat iedereen naar je staart en roept en fluit en zo... lijkt me heerlijk rustig!!

    Succes de laatste weekjes!! Ik ben al aan mijn vakantie begonnen!

    Liefs Kristy

  • 18 Mei 2006 - 15:22

    Kristy:

    Ben ik nog een keer, was nog wat vergeten. Ik heb alleen maar crosstabs en procenten gedaan, want de rest daar moest ik al mijn statistiekboeken voor hebben... en die had ik niet daar...

  • 19 Mei 2006 - 09:52

    Ine:

    Hoi Tien,

    Nou nou....jij maakt wel het een en ander mee ,zeg!En zo te zien heb je het( behalve je duik in het asfalt) goed naar je zin. Nog maar even en je bent weer in het luxe NL.Veel plezier de laatste weken en ik hoop dat je al je leerdoelen bereikt.
    Groetjes van Ine

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Amsterdam

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

29 Mei 2006

Nog eentje dan...om het af te leren!

22 Mei 2006

Belgrado!

12 Mei 2006

Kosovo

10 Mei 2006

........gat in de weg.......

03 Mei 2006

Ambassade feestje
Leotien

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 276
Totaal aantal bezoekers 28043

Voorgaande reizen:

14 Februari 2006 - 30 Mei 2006

Mijn eerste reis

Landen bezocht: