........gat in de weg....... - Reisverslag uit Kumanovo, Macedonië van Leotien Zoete - WaarBenJij.nu ........gat in de weg....... - Reisverslag uit Kumanovo, Macedonië van Leotien Zoete - WaarBenJij.nu

........gat in de weg.......

Door: Leotien

Blijf op de hoogte en volg Leotien

10 Mei 2006 | Macedonië, Kumanovo

Zdravo!

whaah...stress begint een beetje toe te slaan....ik heb nu nog maar 3 weken.....er moet nog heel veel gebeuren....en er zijn nog een heleboel andere activiteiten gepland!!!!…

Ondanks de werkdruk is er natuurlijk altijd tijd voor een feestje! Zaterdag bestond Youth Bridges 1 jaar en dat werd uitgebreid gevierd. Youth Bridges is dat tijdschrift waar ik een paar weken geleden voor na Skopje ging, dat in 3 talen wordt gedrukt...en waar altijd problemen zijn welke taal als eerste op de bladzijde mag staan.... nou ondanks alle problemen daarmee bestonden ze dus 1 jaar en het feestje werd hier in Kumanovo gehouden.
's Ochtends was er eerst een meeting, zoals ze elke twee maanden hebben om nieuwe onderwerpen voor de volgende issue te bedenken en verder te discussieren over de taalkwestie...Als zo de 4 groepen van de verschilllende steden waar het tijdschrift wordt uitgegeven bij elkaar zitten blijkt dat we het in Kumanovo nog geeneens zo slecht doen. In onze groep zitten de Albanezen en Macedoniers gewoon bijelkaar en verzinnen ze samen nieuwe onderwerpen. Maar, bij de groepen uit Gilijan en Presovo gaan de Serven bij elkaar zitten en de Albanezen aan de andere kant van de kamer...lekker inter-etnisch. Hoe dan ook was het feest en we kregen allemaal een "I write for youth bridges" tshirt en de lokale tv kwam opnames maken.
‘s Avonds was er een feestje in een koffiehuis vlakbij mijn huis, dus dat was lekker makkelijk. Het was erg gezellig, er werd traditioneel gedanst (wat dus blijkbaar nog steeds in is ook onder de jongeren) en er was een grote taart waarvan het kaarsje door iedereen tegelijk uitgeblazen werd. Verder ken ik nu de IPK volunteers natuurlijk ook veel beter en sommige journalisten uit de andere steden, had ik de vorige keer ook in Skopje ontmoet, dus zo heb je al veel meer aanspraak. Eentje Dan, is helemaal gek van Nederland en kan 3 dingen in het NL zeggen: korting , gratis en het mooiste van allemaal: “ Ik ben beroepswielrenner.” Meer heb je niet nodig, toch? Hij was 1 keer in Nederland geweest en had heel veel foto’s in de AH genomen want tot zijn grote verbazing kreeg je daar gratis koffie!!! En alle studenten rijden op een oude fiets en zetten die dan toch met 3 sloten vast.!! Haha het is wel grappig om zo van een buitenlander dingen te horen die voor ons heel normaal zijn.

Zondag ging ik even snel boodschappen doen op de markt. Alle supermarkten en de markt zijn ook op zondag open tot 15.00, dus dat is heel handig om dan even wat verse groenten en fruit in te slaan. Het kost allemaal, bijna niks, dus koop je altijd te veel tomaten, sinaasappels en SLA!! Ze waren trouwens weer erg in de war toen ik bij het kraampje probeerde om 1 komkommer te kopen…daar begrijpen ze helemaal niks van dat je 1 komkommer wil…..iedereen koopt hier komkommers per kilo…maar ja wat moet ik met een kilo komkommers????? :D
Annyway, ik liep dus met volle tassen weer richting huis en was me weer aan het verwonderen over de lokale boeren die de hele dag zittend in een kruiwagen 2 potten honing, 3 bosjes lente uien en 1 kip proberen te verkopen….toen ik opeens op de grond lag……gat in de weg….. Macedonische wegen hebben gaten !!!!! en dat was ik even vergeten en dus was ik met mijn linker voet in een gat gaan staan, waardoor ik zwikte, op de grond terecht kwam…en al mn tomaten, sinaasappels, komkommers etc, over de weg rolden. Normaal sta je dan weer zo op…maar nu voelde het toch niet echt goed….en er kwamen allemaal mensen aan die hele verhalen tegen me begonen te vertellen waar van ik natuurlijk helemaal niks van begreep…Wheh! ...ok this is it, nu vind ik het niet meer leuk, ik vind aan heel macedonie geen zak meer aan…en helemaal niet aan boeren die in een kruiwagen zitten en 1 kip verkopen!!
De mensen die om me heen stonden verzamelde ondertussen mijn tomaten en zeiden nu de hele tijd don’t cry, its ok….wat ze waren erachter dat ik ze niet verstond. Ok, het ging alweer en dus liep ik verder naar huis, maar thuis aangekomen bleek het toch niet helemaal ok te zijn. Mn voet was mooi blauw met een grote bal aan de linker kant! Wheeh!!! Ik in paniek….ik moet nog zoveel doen…en dan zal je precies dit zien..ik wil naar huis en naar mn mamma!! !boehoe!!! Dus mamma gebeld, die heel wijselijk op merkte….je woont toch bij een doctor in spe in huis…ga ff aan hem vragen wat er moet gebeuren. Oja dat was waar ook, dus ik naar beneden gehinkt en nadat Dragica er homemade brouwels op had gesmeerd en mij met mn voet een fles heen en weer had laten rolllen, kwam Ivica thuis die er op zn dokters even naar keek. Gelukkig niks gebroken…dat wist ik ookal want ik was gewoon naar huis gelopen, maar zwaar gekneust en hij zij dat ik twee dagen rust moest houden…..en als het dan niet minder was zouden er foto’s gemaakt moeten worden. Ok, leuke diagnosis…maar ik heb geen tijd om twee dagen stil te zitten!!!!

Maandag en dinsdag kwam namelijk Eva van het IKV op bezoek in Kumanovo. Eva is zeg maar de persoon bij IKV die verantwoordelijk is voor de organisaties in de Balkan en elk jaar komt ze langs om projecten te bekijken en dingen te bespreken en te evalueren. Voor dit bezoek handen we afgelopen week al veel voorbereid en ik had een mooie SWOT analysis van IPK gemaakt dus daar wilde ik gewoon bijzijn.
Dus op maandagmorgen heb ik me maar in luxe met een taxi naar kantoor laten vervoeren, en hinkte ik vrolijk door het kantoor.
Het waren twee drukke maar leuke dagen met Eva op bezoek. Twee keer zijn we uitgebreid uit lunchen geweest 1 keer op kosten van IPK en 1 keer op kosten van IKV. Maar hoe je dat ook bekijkt beide keren zijn uiteindelijk betaald door het ministerie van buitenlandse zaken en dus door de Nederalndse belastingbetalers… hartelijk dank daarvoor!
Verder zijn we maandag naar een boek presenatie geweest over vrouwen in de politiek. Het vrouwencentrum had daar onderzoek gedaan en het was gedeeltelijk gesponserd door IPK. Natuurlijk verstonden Eva en ik er helemaal niks van wat er gezegd werd maar de conclusie was natuurlijk dat er te weinig vrouwen verkiesbaar waren voor de aanstaande verkiezingen En de locale tv was weer present en omdat we VIP waren zaten we vooraan en dus goed in beeld…nice….

Zo, ondertussen is het al weer woensdag. Lopen gaat nog niet helemaal perfect maar al wel veel beter dan maandag….en ik heb het ook al weer naar mijn zin hier, dat was eigenlijk maandagmiddag alweer , dus wat dat betreft ook geen problemen!
A.S vrijdag en zaterdag hebben we weer een training met de andere twee organsiaties net zoals een paar weken geleden, alleen nu is het in Mitrovica, Kosovo!!!! Ben erg benieuwd hoe Kosovo eruit ziet, heb been beetje een doomscenario in mn hoofd….een grote puinhoop…maar we zullen zien!


Prijatno!
Leotien

  • 10 Mei 2006 - 11:50

    Carola:

    Ha Leo,

    O jee, wat een dramatisch verhaal deze keer! Kan me voorstellen dat je 't dan even helemaal gehad hebt. Gelukkig is 't allemaal goed afgelopen.
    Grappig om te lezen dat je allerlei Engelse woorden tussendoor gooit. Is zeker wel ff lastig om om tr schakelen als je de hele dag Engels praat en schrijft?
    Nou, veel plezier in Kosovo, weet niet of plezier het goede woord is, maar het is iig interessant daar eens te kunnen kijken!
    Zul je voortaan voorzichtig zijn en goed kijken waar je loopt?

    Lfs,
    Carola

  • 10 Mei 2006 - 11:55

    Anette:

    Hey Leo,

    O jee, wat een verhaal. Ik dacht al bijna dat je weer op het vliegtuig naar huis was gestapt. Hopelijk gaat het nu weer, en anders heb je het voorrecht om ook eens een macedonisch ziekenhuis van binnen te bekijken. Veel plezier nog,

    Anette

  • 10 Mei 2006 - 12:31

    Aadje:

    Hey Manke ;)
    Nee, ik vind het natuurlijk heel lullig voor je wat er gebeurd is en ben blij dat er niets gebroken is. Stel je voor, operatie in een Macedonies ziekenhuis :( Dan wil je pas echt naar huis!!
    Ik ben ook blij dat je lekker heb geluncht. Heb ik toch nog een bijdrage geleverd aan je verblijf daar ;)
    Sterkte met je voet en doe voorzichtig de volgende keer!!
    Groetjes

  • 10 Mei 2006 - 17:11

    Maartje:

    hey wat rot voor je!! Je moet wel weer kunnen lopen hoor als je volgende week misschien nog langs komt! By the way: ik heb nog steeds geen internet! Wat is de Balkan toch snel :-) Tot snel, dikke kus en niet teveel stressen hoor!

  • 11 Mei 2006 - 09:58

    Tamarie:

    Meisje toch, wat een pech!
    Ben wel blij dat je voet niet gebroken is! Wij hebben hier een drukke week: kleine Lucas logeert bij Tante Tam en Ome Arie omdat Daan d'r amandelen geknipt zijn.
    Wij zijn dus zwaar oververmoeid, suf gekletst en worden GEK van Bob de Bouwer, Brum, Lollifant en Teigertje.
    Het is wel heel gezellig!

    Lekker van die lunches: we verekenen het wel als je terug bent!

    Zet 'm op bij de laatste loodjes, je bent straks een enorme ervaring rijker!

    Dikke kus van ons beiden

    SMAKKK!!!

  • 11 Mei 2006 - 22:09

    André:

    Leotien!!
    Don't panic!
    Koop gewoon komkommers per kilo dan komt alles goed. Life goes on, alleen zit volksdansen er even niet in he? ;)
    Veel plezier in Kosovo, vergeet niet heel veel foto's te maken, oké?
    Houd je taai.
    -x-
    André

  • 12 Mei 2006 - 15:02

    Hens En Simon:

    Lieve Leotien, wat was je zielig, toe je de grond van Macedonië "kuste". Em wat gaat het nu snel, voor jou misschien nog wel sneler dan voor ons, bij alles wat je nog moet of wilt doen. En dan ben je over 2 1/2 week alweer terug. Wij zullen die tijd overbruggen in Engeland, dus als we thuis komen, 27 mei, dan ben jij er ook bijna. We komen je dikke zoenen geven en kijken hoe je er ook alweer uitziet, en of je met een accent praat. We kijken er naar uit! Geniet ondanks je ongetwijfeld noeste arbeid van de laatste lootjes. xxxx

  • 16 Mei 2006 - 17:51

    Leonora:

    Hey Leotien,

    Bedankt voor je kaart uit Macedonie. Leuke site, mooie foto's, ik kan zien dat je veel mee maakt en dat je een leuke tijd hebt! Kijk uit voor gaten in de weg :)
    We spreken elkaar weer in NL, ik heb begrepen dat je 30 mei weer terug bent
    groetjes Leonora

  • 28 Mei 2006 - 17:49

    Suus:

    Hey Leo!!
    Wat vervelend :-( Hoop dat t inmidels weer goed is; ik ga t gelijk lezen in je volgende berichtje..
    dikke -X- Suus

  • 19 September 2007 - 18:04

    M.m.m.:

    stom hier zeg!!!
    :(
    echt heel stom
    w8 even
    dit is stom
    S.T.O.M. STOM!!!!!

  • 19 September 2007 - 18:04

    78:

    :(
    :)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Macedonië, Kumanovo

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

29 Mei 2006

Nog eentje dan...om het af te leren!

22 Mei 2006

Belgrado!

12 Mei 2006

Kosovo

10 Mei 2006

........gat in de weg.......

03 Mei 2006

Ambassade feestje
Leotien

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 289
Totaal aantal bezoekers 28045

Voorgaande reizen:

14 Februari 2006 - 30 Mei 2006

Mijn eerste reis

Landen bezocht: