Nog eentje dan...om het af te leren! - Reisverslag uit Kumanovo, Macedonië van Leotien Zoete - WaarBenJij.nu Nog eentje dan...om het af te leren! - Reisverslag uit Kumanovo, Macedonië van Leotien Zoete - WaarBenJij.nu

Nog eentje dan...om het af te leren!

Door: Leotien

Blijf op de hoogte en volg Leotien

29 Mei 2006 | Macedonië, Kumanovo

Zdravo!

Een allerlaatst berichtje uit Kumanovo....super raar idee dat ik morgen alweer naar huis ga.....
Als ik naar de weerberichten luister denk ik dat ik maar beter hier kan blijven want ik heb liever 25 graden en elke dag strak blauwe lucht dan 13 graden en regen......

Vandaag bestaat vooral uit afscheid nemen, dingen opruimen en rapporten overdragen. Natuurlijk hebben we precies op het moment dat je veel moet typen, internetten en printen problemen met het netwerk...maar gelukkig hebben we altijd de laptop nog! en zo heb ik ook nog even tijd om een verhaaltje te typen.

De laatste week was zo als voorspeld erg druk...maar leuk en ook frustrerend omdat je opeens allemaal dingen geregeld krijgt die ik graag een paar weken eerder had willen doen. En wat ook vervelend is, is dat hoe meer je met mensen praat hoe meer vragen je weer over andere dingen krijgt en dat je nu dus gaat denken oh had ik maar dit gedaan of dat, of het was beter geweest op die manier, en hier heb kik niet aan gedacht en had ik dit nu maar eerder geweten enz enz.......Maar als ik andere onderzoeks verslagen lees hoort dit erbij...dus nu maar hopen dat alles goed genoeg is.


Dit weekend was het nog groot feest in de stad. Het centrale plein is opgeknapt en de burgemeester had met oud en nieuw een groot feest beloofd om het plein te openen. Natuuurlijk was het plein verre van af met oud en nieuw, door de strenge winter konden ze niet tegelen en tot twee weken geleden lag het hele plein open met grote gaten en overal ijzerwerk. Maar de laatste twee weken heeft een ware metamorfose plaatsgevonden en het ziet er nu allemaal piekfijn uit. En om tevieren dat het eindelijk allemaal af was kwam een beroemde Servische zanger Zdravko Colic een concert geven.
Al dagen was de belangrijkste straat van de stad afgesloten zodat er een podium gebouwd kon worden en zaterdag avond verzamelde de hele stad zich op het plein voor het optreden.
Het was super gezellig, Zdravko maakte echte Balkan feestmuziek, het was een mooie avond en al zonnepitten etende dansde iedereen op het plein.
Na afloop was er nog vuurwerk! Het was niet veel meer als wat bij ons met oud en nieuw in de straat wordt afgestoken maar elke pijl werd met een groot oooohhhh en aaaah de lucht in gekeken. Ze staken trouwens de pijlen af, vanaf hotel Kristal het meest vervallen hotel / gebouw van de stad nog vol met macedonische vluchtelingen (IDP)uit de dorpen waar het conflict van 2001 het hefstigst was. Volgens onze vuurwerkwet is dat vast de meest onverantwoorde plek om vuurwerk van af te steken....maar hier maakt dat natuurlijk niks uit:D:D
In ieder geval was het natuurlijk de prima afsluiter van een geweldige tijd.

Het is heel raar om nu al afscheid te moeten nemen van alle volunteers. Begin je ze net allemaal goed te kennen, heb je een beetje door hoe alles werkt, ga je alweer weg....

Zo, er is nog veel te doen vandaag dus ik ga meer weer snel aan het werk.....eens kijken of de printer het alweer wil doen zodat ik mooie stempels en handtekeningen kan verzamelen op uitgeprintte onderzoeks logboeken, evaluation forms en het research report.

En ik denk dat het ook wel weer tijd is om naar huis te gaan...zeker als je het eens wordt met Marco Borsato die zingt dat Rood de kleur is van Rood Wit Blauw en sentimenteel wordt bij "het land van...." van Lange Frans en Baas B..........

Morgen om 22.05 ben ik weer in Nederland! tot snel allemaal!!

en super bedankt voor alle kaartjes, emails en berichtjes op deze site...jullie hebben geen idee hoe leuk dat is om berichten uit NL te krijgen als je een tijd niet in het land ben.

Dikke kus

over en uit

Leotien

  • 29 Mei 2006 - 09:21

    Moos:

    Ik kijk uit naar morgenavond. We wachten op je met bitterballen en champagne.
    veel sterkte bij het afscheidnemen. dikke kus van moos en bert

  • 29 Mei 2006 - 10:14

    Maartje:

    Hey lieve Balkan-ganger-genoot! Ik ga je hier missen hoor! Ook al zat je dan op 7,5 rijden in een bus met te weinig beenruimte en waar ze water bij de motor in moeten gooien! Het waren hele leuke weekenden samen, die herinneringen aan de rare balkan vergeten we nooit meer! Ik zal nog een paar weken de honeurs waarnemen (of weet ik veel hoe je dat zegt) en dan kom ik je ook weer vergezellen met scriptiestress! Een hele goede reis en ben benieuwd wat de laatste 2 dagen nog allemaal voor spannende Balkan-dingen in petto voor je hebben! :)Dikke kus

  • 29 Mei 2006 - 10:13

    Tineke:

    We hopen je woensdag te moegen begroeten en kijken daar naar uit, liefs van Papa en Tineke

  • 29 Mei 2006 - 14:00

    Ine:

    Hoi Tien, met Ien,

    Nou meid...een goede reis en geniet maar van de bitterballen. lekker patatje oorlog erbij en je bent weer HELEMAAL thuis!

  • 29 Mei 2006 - 14:07

    Hens:

    Sterkte met afscheid nemen. Een goede reis en een fantastische thuiskomst gewenst. Lekker weer in het Kikkerland. We hopen je snel te zien.

  • 29 Mei 2006 - 15:32

    Suus:

    Goeie reis!!!
    XXX

  • 29 Mei 2006 - 16:14

    Aadje:

    Ik hoop je snel te zien! Geniet van de bitterballen, ik ben jaloers!
    Dikke kus!

  • 29 Mei 2006 - 16:48

    André:

    Hoi Leo,
    leuk om je binnenkort weer live mee te mogen maken. Veel succes met de laatste losse eindjes. Geen gestress he? ;)

    -x-
    André

  • 31 Mei 2006 - 08:48

    Kristy:

    Hoihoi,

    ook weer veilig thuis gekomen?? Is wel weer even wennen, he?! Ik vind het in ieder geval best vreemd om weer in Nederland te zijn. Vooral omdat hier alles gewoon is doorgegaan en ik 4 maanden in een volledig andere wereld ben geweest!
    Dat van 'het land van..' komt me trouwens erg bekend voor! :)
    Succes met wennen aan Nederland ;) en moeten snel wat afspreken om bij te kletsen!

    Liefs Kristy

  • 05 Juni 2006 - 10:51

    Cynthia:

    Hoi! En hoe bevalt de eerste week in NL? Wel raar lijkt me. Ik heb nog 2 weken om een onderzoeksrapport in elkaar te flansen en dan gaan we reizen door Uganda. 1 juli zijn we weer terug in NL. Van de zomer drankje op Utrechts terras doen om alle verhalen en foto's uit te wisselen!? Take care en liefs vanuit uganda!

  • 06 Juni 2006 - 11:50

    Jacomien:

    Ha Leotien?
    Alweer een beetje gewend aan het drukke NL? Goede terugreis gehad? Is het gelukt met de Iver?? We zijn heel benieuwd naar de foto's. Zullen we snel een keer afspreken?
    groetjes Pieter en Jacomien

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Macedonië, Kumanovo

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

29 Mei 2006

Nog eentje dan...om het af te leren!

22 Mei 2006

Belgrado!

12 Mei 2006

Kosovo

10 Mei 2006

........gat in de weg.......

03 Mei 2006

Ambassade feestje
Leotien

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 1040
Totaal aantal bezoekers 28042

Voorgaande reizen:

14 Februari 2006 - 30 Mei 2006

Mijn eerste reis

Landen bezocht: