Ambassade feestje - Reisverslag uit Kumanovo, Macedonië van Leotien Zoete - WaarBenJij.nu Ambassade feestje - Reisverslag uit Kumanovo, Macedonië van Leotien Zoete - WaarBenJij.nu

Ambassade feestje

Door: Leotien

Blijf op de hoogte en volg Leotien

03 Mei 2006 | Macedonië, Kumanovo

Hallo! Hoe gaat het?
Hier nog steeds alles prima!

Gister en eergisteren waren we weer vrij want maandag was het 1 mei, de dag van de arbeid, en dat wordt hier nog steeds groots gevierd. De stad was opgevrolijkt met allemaal nationale vlaggen, de tv zond de hele avond nationalistische liederen uit en er stond ook de hele tijd een boodschap in beeld: zoiets als gefeliciteerd arbeiders met 1 mei.
Maar waarom we gister nu ook vrij waren weet ik niet helemaal (en ik heb even navraag gedaan maar niemand kan mij het precies vertellen waarom....:)), het leek in ieder geval op nationale barbecue dag want toen ik door de stad liep rook je overal de barbecue en ook mijn gastfamilie was aan het barbecuen toen ik weer terug kwam.
Maar geen probleem natuurlijk deze vrije dagen, een lekker lang weekend is altijd handig want ik had nog een hele stapel enquêtes in te voeren en een paar interviews uit te typen en dat neemt allemaal heel veel tijd in beslag.

Donderdag heb ik de enquêtes afgenomen op de Albanese economische school. Dat was die waar ik vorige week overschreef (als het bij de Macedoniërs mag, dan mag het hier ook).
Het bleek dus dat de pedagoog op de Albanese school de schoonzus is van Edita die bij IPK werkt, en als je zo’n ingang hebt was na de toestemming van de Macedonische school alles mogelijk (NETWERK!!!). Zo’n pedagoog blijkt enorm veel autoriteit in de school te hebben. Waarschijnlijk zonder het vooraf aan de leraar gemeld te hebben loopt ze een les in. De hele klas gaat voor haar staan als ze binnen komt en tegen de leraar wordt gezegd dat hij zijn les moet stoppen omdat er een enquête afgenomen gaat worden. En terwijl iedereen bezig is houdt ze een oogje in het zeil of alles wel wordt ingevuld en of het wel serieus gebeurt. Zo ging het wel goed natuurlijk, en na een uurtje liep ik met een tas vol ingevulde enquêtes weer terug naar kantoor:D

Op de toestemming van het ministerie wordt niet meer gewacht. Na twee weken de des betreffende afdeling gebombardeerd te hebben met telefoontjes heeft Marija het ook opgegeven en schaamt ze zich zeer voor de manier waarop in haar land dingen geregeld worden. Het mooie is, dat als je maar op een of andere manier al contact hebt met de school ze geen probleem maken over het afnemen van de enquête tijdens een les en totaal niet om de toestemming vragen. Ik krijg ook een beetje het idee dat die hele toestemming vooral iets is wat Marija graag wilde. Op zich wel begrijpelijk het onderzoek wordt onder haar organisatie uitgevoerd en als er problemen van komen wordt IPK verantwoordelijk gehouden, maar het blijkt dus niet echt nodig te zijn. Maar ja ik heb haar wel nodig om het contact te leggen en nu ze dus ook inziet dat die toestemming waarschijnlijk nooit komt is ze ook meer bereid om de directeuren te bellen en dingen te regelen.....

Dia avond was het Koninginnedag feestje van de Ambassade. Nu ben ik niet zo’n held in naar borrels en recepties gaan waar je niemand kent, maar dit was natuurlijk wel een unieke gebeurtenis die je niet kan laten gaan, en als het echt heel erg zou zijn was je ook zo weer weg…
Het feestje werd gehouden in het panorama restaurant van het oude fort Kale in Skopje. Ik had al van wat andere studenten gehoord die hun feestje al hadden gehad dat het best een chique bedoeling zou zijn dus ik had me netjes aangekleed en toen ik bij het fort aankwam bleek er een hele politiemacht op de been om alles te bewaken en de auto’s met hoge gasten te begeleiden. Het eerste gedeelte van de receptie was aangekondigd als een separaat Nederlands gedeelte, dus op dat moment zouden er alleen Nederlanders zijn en voor dat ik het restaurant binnen was werd ik al aangesproken, want de Nederlandse gemeenschap in Skopje is klein en ik had natuurlijk een vreemd gezicht. Bij binnenkomst in het restaurant stond de Ambassadrice en wat andere hoge piefen van de ambassade die je een handje moest geven en daarna werd ik door de mensen die me buiten al hadden aangesproken voorgesteld aan nog meer mensen. Even later ging de ambassadrice een toespraakje houden, over de kandidaat lidmaatschap van Macedonië voor de Europese Unie, over de impact van het Nederlandse Nee tegen de grondwet daarop en hoe het nu verder zal gaan. Daarna las ze een telegram voor die naar de Koningin gestuurd zou worden waarin de hele Nederlandse gemeenschap in Macedonië haar feliciteerde dus dat heb ik ook mooi gelijk gedaan en als afsluiting gingen we het Macedonische en Nederlandse volkslied zingen gevolgd door het proosten met Oranjebitter. Vrij snel na de afsluiting van dit separate gedeelte werd het erg druk met een heleboel gasten. Bea heeft flink wat geld geïnvesteerd in haar feestje in Skopje want er was eten en drinken in overvloed. Naast de oranjebitter was er ook jenever, stroopwafels, haring, kaas en bitterballen uit NL geïmporteerd en verder stonden er grote tafels met luxe lokale hapjes, vleeswaren, fruit en je kon zoveel drinken als je wilde. Het was een erg mooie avond en het restaurant had ook een terras met een prachtig uitzicht over verlicht Skopje.
Ken je van die scènes uit een film dat er een luxe feestje aan de gang is... en dat dan iemand zo de trappen naar beneden afloopt de tuin in of een terras op met een waterval in het midden...dat er overal obers met plateaus met drinken staan, die buigen als iemand wat pakt...??... nou zo'n feestje was het dus!!! prima geregeld!
De hele avond met leuke mensen gepraat. Ik kwam iemand tegen die ook ontwikkelingsgeografie had gestudeerd in Utrecht en die zelfs de huidige directeur van de opleiding als stage begeleider had gehad. En ik heb ook een tijdje met de vader van iemand die op de ambassade werkte gepraat en hij was tijdens zijn diensttijd op de KMA geweest maar werkte nu al 38 jaar bij ING....it is a small world…
Uiteindelijk vind ik de expat / ambassade wereld toch wel een beetje raar. De vrouwen van de mannen die op de ambassade werken lijken echt een beetje van die desperate housewifes die niets te doen hebben behalve thee kransjes houden en diners voorbereiden. Ze gaan ook elke woensdag met zn alle lunchen en ik ben ook van harte uitgenodigd. Voor de rest viel het me tegen hoe weinig het ambassade personeel afweet van de problemen die spelen tussen de Albanezen en Macedoniërs. De meeste wisten geen eens waar Kumanovo ligt ( het ligt 30 km boven Skopje en is de derde stad van het land….) en wat er tijdens de conflicten in 2001 hier en rond Tetovo gebeurt is en hoe de omstandigheden nu tussen de bevolkingsgroepen zijn. Helemaal nu er begin juli verkiezingen gehouden gaan worden, had ik verwacht dat ze er wel wat meer over zouden weten. Dat de verkiezingen in juli zijn hebben ze vorige week besloten (kan je het je voorstellen, de hele campagne moet nog opgezet worden) en het zijn de tweede verkiezingen na de burgeroorlog. De vorige keer in 2002 waren er enorm veel NATO troepen waaronder veel Nederlanders in het land om de partijen uit elkaar te houden en toe te zien op de orde, dus ben erg benieuwd hoe het nu zal gaan.
Maar goed al met al was het een geslaagde avond, het was rond 21.00 afgelopen en toen ben ik met een taxi terug naar Kumanovo gegaan. Ik had nog wel gekeken om in Skopje te blijven in een goedkoop hotel maar uiteindelijk was een taxi terug goedkoper dus toen heb ik dat maar gedaan. Elke keer als ik hier in een taxi zit is het een belevenis, maar deze keer was het ook weer goed. Deze chauffeur kon alleen een beetje Frans (oef…moest ik hard over nadenken hoe dat ook al weer ging) en nam natuurlijk ook de oude weg terug naar Kumanovo en niet de snelweg. Nou is die weg overdag best leuk, slingert vrolijk over de heuvels en door dorpjes en dan kan je zien waar de gaten zitten en ze ontwijken. Nou ’s avonds in het pikkedonker is dat wat anders natuurlijk.....Was blij toen ik veilig thuis was.

Helaas kon ik niet naar Belgrado dit weekend. Maartje ging precies dit weekend een weekendje weg naar een natuurgebied in zuid-Servie. Ook leuk natuurlijk, dus ik gekeken of ik vanuit Skopje daar kan komen. Nou is het het toeristische natuurgebied van Servië, maar niemand op het busstation in Skopje en bij de vele reisbureautjes kon mij vertellen hoe ik daar kon komen. Reisinformatie is niet centraal geregeld en dus kunnen ze je niet vertellen, als zij zelf geen bus daar naar toe hebben, of je dan ergens kan overstappen enz….Grr… soms is de hele balkanlogica heel vervelend…waarom is er geen www.9292ov.mk waar je intypt waar je bent en waar je heen wilt, en die dat dan meteen voor je bedenkt?????

Oh, er is weer een lading kaarten binnen gekomen van de week!!! Dank je wel !! Mn hele kast staat vol met Skylines van Rotterdam, maar ook van Maastricht, Frankfurt en Cebu en kaarten met echte Nederlands molens en tulpen velden. Super!

Als laatste heb ik nog wat foto’s geplaatst van Kumanovo. Wat straten van het centrum, het gebouw waar IPK inzit en wat andere plaatjes. En voor de gene die ooit naar Kumanovo komen een foto van Hotel Kumanovo…nice :) maar je kunt ook kiezen voor hotel Kristal hoe wel daar nog wel veel vluchtelingen van de 2001 conflicten inzitten :):)

Aide Chao

Xxx
Leotien

  • 03 Mei 2006 - 10:36

    Aadje:

    Haai!
    Vandaar dat je al een tijdje niet online bent. Ik mis je :(
    Hoe gaat ie met SPSS? Ik moet je namelijk vertellen hoe ik jou heb 'gebruikt' om onwijs te bullshitten over hoe ik mensen motiveer, haha!
    Zo te zien heb je het dus nog steeds naar je zin en dat is uitermate mooi!
    Ik spreek je hopelijk snel weer!
    Groetjes

  • 03 Mei 2006 - 14:16

    Carola:

    Ha Leo,

    Wat lachen dat je op dat ambassadefeestje bent geweest! Stond er aan het eind van die trappen niet een charmante expat met wie je de hele avond heerlijk gedanst hebt, zoals je in diezelfde films vaak ziet? Haha! ;) Wat gek trouwens dat die lui verder eigenlijk niks weten over Macedonie, als ze daar wonen en werken. Beetje integreren, ja! Hoe lang ben je daar nu eigenlijk nog? Het schiet al op he? Gelukkig loopt 't met je onderzoek nu allemaal goed. Zit je een beetje op schema met je "planning"?
    Nou, heel veel succes verder nog!

    lfs,
    Carola

    PS Hier alles goed, hoor!

  • 04 Mei 2006 - 17:44

    Ileen:

    hey, leuke site! ik heb jou volgens helemaal niet ontmoet op koninginnendag in Skopje afgelopen week. Ik weet niet of je zelf foto;s hebt gemaakt daar, maar ik heb de cd-rom met alle foto's, misschien leuk om op je site te zetten bij je verslag?Groetjes, Ileen
    Mijn email adres is:
    ileen_beglinger@hotmail.com

  • 05 Mei 2006 - 04:21

    Kristy:

    Hoihoi,

    klinkt prima zo'n feestje!! Toch jammer dat we dat hier niet hadden..

    Lukt het uiteindelijk wel om alle enquetes binnen te halen? Ik ben aan t invoeren en ga morgen denk ik beginnen met bewerken... dus mijn SPSS drama gaat ook bijna beginnen... Veel succes met jouw enquetes!!!

    Wat betreft die rare dingen die je mist: ik mis groenten (krijg hier alleen vlees en rijst), autorijden (maar dan vooral het lekker hard met de muziek mee kunnen bleren!) en bomen... Klinkt beetje vreemd, maar toch... Dat zijn wel een beetje de rare dingen die ik mis. Ik moest trouwens heel eerlijk zeggen dat ik wat betreft eten best veel mis. Behalve de groenten heb ik al weken zin in een kroket, een donkerbruine boterham, calve pindakaas, boerenkoolstamppot en van die koekjes met pure chocolade erover... (niet allemaal tegelijk hoor.. :) ).

    Veel succes nog daar!!!

    Liefs Kristy

  • 05 Mei 2006 - 08:28

    André:

    Hoi!!
    Leuk verhaal weer Leo!
    Maar goed dat die pedagogen in Nederland geen bal te vertellen hebben. Als iemand het in z'n hoofd haalt om zo'n m'n les binnen te denderen staat íe zo weer buiten met enquete en al :)
    Maar dat alle leerlingen gaan staan als je binnenkomt lijkt me wel wat.. Ik zal het eens proberen op Calvijn.
    Slim van je om een training te doen voor desperate housewife. Dan kun je altijd nog een carriereswitch maken. :p

    Jammer dat je niet in dat natuurgebied bent geweest, ik verwacht natuurlijk wel foto's van local wildlife, dat snap je. Dat is weer eens wat anders dan een wandeling door de bossen bij Wassenaar.
    Veel plzr nog daar he?
    En ik vind jou gezicht trouwens helemaal niet vreemd.. Nou ja, anders..
    :)

    Groetjes!!
    André

  • 05 Mei 2006 - 12:44

    Cynthia:

    Wat grappig, hier in Uganda hebben wij ook het Koninginnedag ambassade-feestje gehad en aan jouw beschrijving te lezen hebben we preies hetzelfde meegemaakt! Leuk! Saai werk he, enquetes invoeren..bleegh. Hoe lang moet je nog? Je hebt een goede manier gevonden om de bureaucratie te omzeilen...you go girl! Have fun, take care en succes! Liefs!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Macedonië, Kumanovo

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

29 Mei 2006

Nog eentje dan...om het af te leren!

22 Mei 2006

Belgrado!

12 Mei 2006

Kosovo

10 Mei 2006

........gat in de weg.......

03 Mei 2006

Ambassade feestje
Leotien

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 303
Totaal aantal bezoekers 28041

Voorgaande reizen:

14 Februari 2006 - 30 Mei 2006

Mijn eerste reis

Landen bezocht: