Transitiemodelletje!!! - Reisverslag uit Kumanovo, Macedonië van Leotien Zoete - WaarBenJij.nu Transitiemodelletje!!! - Reisverslag uit Kumanovo, Macedonië van Leotien Zoete - WaarBenJij.nu

Transitiemodelletje!!!

Door: Leotien

Blijf op de hoogte en volg Leotien

20 Maart 2006 | Macedonië, Kumanovo

Lieve allemaal,

Weer bedankt voor alle reacties, emails en msn gesprekken!!! Echt super leuk….sommige mensen spreek ik bijna vaker dan wanneer ik in NL ben…..hè Moos, en Adriene en Suus…hmm eigenlijk bijna iedereen…:)? Eigenlijk wel fout natuurlijk…..zo zie je maar waar een paar maanden weg goed voor is…
Anyway, jullie zijn wel goed op de hoogte van mijn belevenissen en van de andere IDS studenten verspreidt over heel de wereld weet ik ook hoe het gaat, maar what’s new in Rotterdam en omstreken? Als je even tijd hebt schrijf maar een mailtje…wil graag alles weten over nieuwe woningen, aardbeien en toet toet toetjes, stages en slapende varkens, en niet te vergeten spannende vogel verhalen :).

Eindelijk….mijn officiële questionnaire is af! Ole ole ole olee!! Er hebben weet ik niet hoeveel mensen naar gekeken, Bosko en Edita hebben gecheckt of het wel ethisch verantwoord was en of de vragen niet te shockerend waren voor de gespannen etnische verhoudingen hier. Cheryl was meer van de academisch aanwijzingen en heeft mijn Denglish vertaald naar goed engels. Het blijkt dus dat je niet kunt vragen: Please, put a cross in the box, als je wilt dat ze iets aankruisen in een tabel, maar dat je dan zegt check the box or put a mark….tja altijd handig om te weten. De vragen worden dan wel vertaald in het Macedonisch en het Albanees maar het is wel zo leuk dat de questionnaire in goed engels in de uiteindelijke thesis komt. Nu alleen nog een laatste reactie van mijn supervisor uit Utrecht afwachten, dat lijk me wel handig, want stel dat hij nog een puntje heeft terwijl net alles 500 keer 7 pagina’s gekopieerd is :).
Natuurlijk wordt er nog gewacht op de officiële toestemming van het ministerie, het netwerk daarheen was zeker toch niet zo goed als ze dat van te voren deden voorkomen….1 dag…jaja het is nu al bijna twee weken dat we wachten. Maar in de termen van bureaucratie hier is dat natuurlijk nog niets. Zoals eerder gezegd kan er wel gestart worden met het verzamelen van data op het Macedonisch gymnasium, en aangezien dat de grootste school is moeten daar ook de meeste ingevulde questionnaires van terug komen 126 in totaal. Dus dit is zeker wel een goede start van fase 2 van het hele onderzoek. Ik heb ook al een datafile gemaakt in SPSS met 78 variables….!!! Whaaah… wie wil er met mij in een SPSS praatgroep?????? Het kan niet anders dan dat er meer lotgenoten van dit verschrikkelijke statistiek programma zijn……(Aad als ik jou info zoek, doe jij dan mijn SPSS??????)

Verder geen schokkende dingen gebeurt met IPK deze week. A.s. donderdag en vrijdag hebben we een soort training met twee andere organisaties die door IKV worden gesteund in Macedonië. De training wordt hier in Kumanovo gehouden en moet vooral gaan over het efficiënter maken van de organisatie, management problemen etc. Daar moeten ze zeker nog een hoop van leren met z’n allen want tot nu toe is weinig echt officieel/ bedrijfskundig :) geregeld in IPK. Zo maakten ze 4 weken geleden nog geen agenda’s en notulen van vergaderingen….kom op zeg….dat doen we zelfs bij Ichthus vergaderingen!!! Dus nu hebben ze trainingen over hoe ze dat moeten doen, hoe gecommuniceerd moet worden (ook erg handig…alleen op maandag is (meestal) iedereen er…en ik heb het idee dat ze hun email niet lezen…) en hoe ze meer onafhankelijk van het IKV moeten worden. Volgens mij zit in één van die andere organisaties ook een Nederlander, tenminste als je dat kan afleiden van de naam Berend….Zou wel leuk zijn om weer even Nederlands te kunnen praten. Nu praat ik alleen NL als ik meepraat met de radiocommercials op 538…Kruidvat steeds verassend altijd voordelig..en de tune van de top 40… vrijdag, de week is weer voorbij…de enige echte al 40 op een rij, dus ik denk dat het zeker wel tijd is om wat anders te kunnen zeggen…..denk je niet?

Het is trouwens erg leuk om veel van de theorie die ik de afgelopen twee jaar heb geleerd in praktijk te zien. Macedonië is echt een schoolvoorbeeld van een transitieland. Alle kenmerken zijn paraat en te zien op straat of te horen in gesprekken: privatiseringen, hoge werkloosheid, daling in BNP en mindere leefomstandigheden dan voor de transitie van staatssocialisme naar een kapitalistische markt economie.
Bijna twee keer per week komt er een demonstratie tegen de privatisering van een energiebedrijf langs het kantoor van IPK in het ‘centrum’ van Kumanovo. De demonstratie is niet groot, ze blazen op wat fluitjes en zwaaien met de vlag (zie foto) maar de demonstraties in Skopje tegen een zelfde soort privatisering worden harder en vorige week hebben ze wat wegen geblokkeerd. Ze protesteren vooral tegen overnames door buitenlandse investeerders, die volgens de Macedoniërs alleen op zoek zijn naar winst en niets geven om de werknemers of de energie voorziening aan de huizen.
De demonstranten zijn vooral bang om hun baan te verliezen als buitenlanders het bedrijf overnemen en het efficiënter willen maken. In Macedonië is al een werkloosheid van rond de 40% en op zonnige dagen staan grote groepen mannen op het centrale plein. De eerste keer dat ik dat zag, dacht ik dat er iets te doen was, maar het punt is juist dat er niets te doen is….deze mensen zijn allemaal werkloos en verdoen hun tijd met gewoon een beetje op het plein hangen.

Er is trouwens inderdaad een grote kans dat ze daadwerkelijk hun baan verliezen als er begonnen wordt met het efficiënter maken van de oude staatsbedrijven, ze doen hier serieus aan werkverschaffing en overal worden veels te veel mensen aan het werk gehouden.
In de supermarkt bijvoorbeeld staat in elk pad iemand die zodra je iets pakt weer alle verpakkingen recht zet. Bij het brood staat iemand om het brood voor je in een zakje te doen, bij de diepvries wacht iemand om de klep open te doen zodat je je bevroren kip kan pakken…maar rara ..waarom is er dan toch altijd maar 1 kassa open?
In de geweldige winkel China shopping (beetje te vergelijken met een soort 1 Euro winkel op de Hoogstraat :)) staat een mannetje of 7 te wachten op ..????? alles kan je gewoon zelf pakken en nadat er 1 de deur open houdt en 1 achter de kassa zit blijven er 5 over die constant rondjes door de winkel lopen.
Maar de mooiste vorm van werkverschaffing kwam ik zaterdag tegen bij de kapper!!! Ja, ik moest nodig naar de kapper en ik moet zeggen het was een hele belevenis…..Het was een klein zaakje met 5 stoelen maar een heleboel mensen die geen van allen engels spraken. Maar toen via een andere klant die wel een beetje engels sprak duidelijk was wat ik wilde, begon een heel proces. Mijn jas werd door persoon 1 opgehangen, persoon 2 maakte me haar nat en zette er klemmen in waarna persoon 3 het knipte. Daarna (?) werd het 3 keer gewassen door persoon 4, zette persoon 5 Turkse-drab-koffie voor mij en werd het daarna voorgedroogd door persoon 6. Daarna maakte persoon 7 het af en kwam de gene die het geknipt had het stylen met wat gel. En omdat te kunnen doen moest 1 de spiegel voor haar vast houden, 1 de pot met wax en 1 de spuitbus met lak. Haha… echt geniaal en dat allemaal voor 200 MKD = 3,50!!!!

Zo, nog even een paar vragen beantwoorden:
1. Hens, Dracula, komt uit Roemenie...dus daar was ik in de zomer een stuk dichter bij....maar Aziz is nog steeds hot business en samen met Malina heeft hij alweer een nieuwe hit en in de clip doen ze net of ze hele stoere gangsters zijn...errug lachen.
2. Gelukkig doen ze hier niet aan nasynchronisatie op tv. Dus films, JAG, ER, Desperate Housewifes, Discovery Channel etc is allemaal prima te volgen. En ik heb ook uitgevonden hoe je nieuwe kanalen op de tv kan zoeken dus nu heb ik ook CNN, erg handig.
3. De sportschool is een women only!!! Dus geen Oost-blok spierbundels, en ook de andere vrouwen zijn niet van die hormoonslikkende kogelstoters…gelukkig maar. Ik vraag me eigenlijk wel af wat ze daar wel doen, want ze pakken een tijdschrift en gaan dan op de laagste weerstand een tijdje fietsen en daarna kletsen….oh en natuurlijk Fashion Channel kijken want dat staat echt over al aan.

Ok, lang verhaal! Ga nu minutes schrijven van de laatste meeting, fijne week!

Ciao

Leotien

• 20 Maart 2006 - 09:37

Aadje:

Tuurlijk Leo! Voor wat, hoort wat, niet waar? 78 variabelen is nog best goed te doen. Maar ga jij nu al die 500 vragenlijsten handmatig in spss invoeren?? Kan je niet een data entry typist(e) aan het werk zetten? Als er daar toch zo veel mensen op het plein niets zitten te doen...
    Ik wil wel in je spss praatgroep hoor. Ik hoef er zelf niks mee te doen in mijn scriptie, maar weet er wel genoeg van om over te kunnen praten.

Met Wessel van Diepen en de hits waar je op wacht....(vul jij weer verder aan?)

En nu weer keihard aan het werk. Oh Leo, het is mijn laatste week hier :(
    Daarna zal ik vanuit Zwitserland met je babbelen!!

Groetjes!

• 20 Maart 2006 - 11:56

Tamarie:

Hoi Leontine,
    Fijn dat je zoveel reacties krijgt, dat zorgt ervoor dat je je niet al te ver weg voelt.
    Nieuws? Hier is heel veel te doen geweest over de dood van Milosovic: conclusie is tot nu toe: natuurlijke dood. Verder kunnen kippen nu ingeent worden en ze zeggen dat Pitt en Jolie afgelopen weekend getrouwd zijn.
    Verder kijk ik nu een ontroerende docu over een Canadees gezin dat een heel klein, vrolijk mannetje uit Haiti heeft geadopteerd, wat een snoepie!!
    Succes met wachten op toestemming!

• 20 Maart 2006 - 20:01

Jacomien:

Ha Leotien!
    Haha, succes met je SPSS. Ik heb er weken aan gezeten... (Handig hoor een partner meenemen). Heb je Berend al ontmoet? Wij hebben hem ontmoet op het afscheidsfeestje van Maurits. Hij werkt dacht ik in Belgrado? In best gevaarlijk gebied geloof ik. Hij is inderdaad Nederlander. Skopje is mooi hoor! Bij beter weer moet je zeker nog eens gaan. Zeker de oude stad is mooi. En vanaf het fort Kale heb je een mooi uitzicht over de stad. Het Trgovski Shopping Centre is ook wel leuk. En ben je al bij de Ramstore geweest? (Je weet niet wat je ziet na zoveel armoede!)
    Tjonge, dat ze ook wel eens ruzie maken op IPK (was zeker met M...), die was toen nog niet terug met verlof...
    China Shopping is wel lachen ja, vlakbij de markt zit er nog 1 he?
    Ben je zeker ook bij die kapper geweest daar een eind verder dan de markt? Daar heeft Ivica ons ook heengewezen. Leuk om mee te maken he? Ik kwam trouwens met een zeer ander kapsel thuis dan de bedoeling was, maar voor die 3 euro mag je niet klagen...
    Wij zitten serieus na te denken om van de zomer met de auto naar Macedonie te gaan. Het lijkt ons erg leuk om iedereen weer eens te ontmoeten!!
    Als je je nog eens heel erg verveeld mail je maar, dan heb ik ook nog een dossier aan verslagen/belevenissen liggen (van elke week 3 kantjes!!)
    Succes met je research. Pieter gaat morgen naar de drukker, hoera! Dan gaat hier echt de vlag uit na een jaar!!!!!!!!!

• 21 Maart 2006 - 03:21

Kristy:

Hoihoi,
    Kan ik me hier inschrijven voor de SPSS praatgroep??? Die kan ik nml wel heel goed gebruiken, want ik ben een drama met SPSS en moet ook een paar honderd enquetes afnemen!! Dus je hebt weer een aanmelding binnen!
    Dat overbodige personeel daar doen ze hier ook aan. Voor de deur van elke winkel / hotel etc staat een beveiligings-man die de deur open doet en, als je pech hebt, in je tas wil kijken of je geen wapens bij je hebt?! (meer doet ie volgens mij niet). Verder loopt er hier ook vaak meer personeel dan klanten in de winkels. Is trouwens wel heel handig als je iets wil vragen (bij jou misschien wat lastiger ivm taalbarriere). Een verschil is dat t werkeloosheidscijfer hier wel wat lager ligt.. dus schijnt wel te werken, al dat overbodige personeel..
    Succes met alles daar!!!

Liefs Kristy

• 21 Maart 2006 - 18:58

Carola:

Ha Tinus,
    Naar een kapper in Macedonië, dat vind ik pas echt stoer van je! ;) Maar hoe is het resultaat? Want daar schrijf je niks over. Of had dat een reden?
    Ik heb hier nog wel een SPSS-handboek voor je, waar je eigenlijk ook voor het snappen van het boek weer een handboek nodig hebt. Vooral het coderen en invoeren van de antwoorden zal wel een hele klus worden. Daarom ben ik persoonlijk een grote fan van kwalitatief onderzoek!!! Hoewel je waarschijnlijk toch geen respons van 100% hebt, dus ook geen 500 enquetes zal hoeven invoeren. Da's dan weer een geluk bij een ongeluk. Elk nadeel heb z'n voordeel! :P Maar in ieder geval veel succes ermee!

Liefs,
    Carola