week 10 - Reisverslag uit Kumanovo, Macedonië van Leotien Zoete - WaarBenJij.nu week 10 - Reisverslag uit Kumanovo, Macedonië van Leotien Zoete - WaarBenJij.nu

week 10

Door: Leotien

Blijf op de hoogte en volg Leotien

13 Maart 2006 | Macedonië, Kumanovo

Zdravo!

Weer een update uit koud Kumanovo! De lente mag van mij nu wel beginnen! zeker nu het na een paar mooie dagen weer erg koud en regen- en sneeuwachtig geworden is.

hmm even denken wat er van de week allemaal gebeurt is.... Op het kantoor is alles weer rustig. Vorige week barste een beetje de bom over een paar projecten tussen de vaste staf en stonden Cheryl en ik een beetje verbijsterd te luisteren naar een hoop macedonisch geschreeuw, maar zoals ik al zei alles is weer normaal.

Mn research gaat ook goed, aangezien hier alles via een netwerk werkt en niks officieel geregeld wordt duurde het even voordat het opgang kwam, maar nu ik wat contactpersonen heb gaat het balletje vanzelf rollen. Op toestemming van het ministerie wordt nog steeds gewacht.....maar voor het Macedonisch gymnasium is dat waarschijnlijk niet nodig omdat de contacten tussen de directeur en IPK goed zijn. Dus dan kan daar in iedergeval vast begonnen worden.

Wat ook moeilijk is, is dat je (ook al weet je nog zo goed dat je niet in NL ben) sommige dingen verwacht zo geregeld te zijn zoals in Nederland. Bijvoorbeeld: mijn onderzoek richt zich vooral op wat de jeugd doet in zn vrijetijd, waar ze dan zijn en wie ze dan ontmoeten. Toen ik nadacht wat ik deed toen ik 14/ 15 was kwam ik er op dat ik bv op muziekles zat en op ballet. Deze lessen werden allebei gegeven door de SKVR, dus van uit je eigen ervaring denk je automatisch of neem je onbewust aan dat er ook wel zoiets als een SKVR in Kumanovo zou zijn. Dus ik opzoek naar een muziek of dansschool, vragen aan de vrijwilligers maar ze begrepen er allemaal niks van. Ze hadden het maar over een soort basisschool waar extra aandacht voor muziek was...maar dat was niet wat ik bedoelde. Uiteindelijk blijkt dus dat zoiets als een gemeentelijke muziekschool niet bestaat. Als er muzieklessen worden gegeven gaat dat prive en de gemeente heeft zeker geen geld om dit soort activiteiten te sponsoren.
Verder neem je als snel aan dat de gemeente bepaalde info wel zal hebben of dingen bijhoudt van wat er in de stad gebeurt. Maar de stad is geeneens officieel verdeelt in wijken, er wordt niet echt geregistreerd wie waar woont of wie er verhuisd etc of als ze er nu mee begonnen zijn dan is er nog geen archief waar data te vinden is van een paar jaar geleden. En omdat de gemeente geen geld heeft voor sport en culturele activiteiten wordt ook niet bijgehouden wat voor organisaties er allemaal actief zijn in de stad. Last but not least......natuurlijk gaat alles via een bureaucratie van hier tot Tokyo (en weer terug).....en zijn de juiste mensen nooit in the office als ze dat de dag daarvoor wel aangegeven hebben.
In het kort...het is een uitdaging om de juiste peronen te vinden, dan via allerlei taal en cultuurbarrieres goed uit te leggen wat je bedoelt en dan maar af te wachten of er ooit wat van terecht komt :)

Tot zover het onderzoek :):)

Woensdag 8 maart was een hele happening hier. 's Ochtends kreeg ik een cadeautje van Edita met een Happy 8th of March??? geen idee wat er aan de hand was maar het bleek dus internationale vrouwendag te zijn. Dit blijkt een belangrijke dag in heel Oost-Europa en ik las op de website van een andere IDS student dat het bij haar in Guatamala ook gevierd werd, dus misschien is het overal wel een big thing behalve bij ons. In ieder geval laten we het invoeren....want de vrouwen krijgen op die dag allemaal cadeautjes en de mannen koken en ruimen het huis op. Prima geregeld!

Vrijdag voor het eerst naar de sportschool geweest met Cheryl..haha was een hele belevenis. Helaas vinden ze het super raar om hier op straat te hardlopen (waarom rennen als je ook kan lopen net zoals waarom dansen als je ook kan zitten). Ik heb tot nu toe nog maar 1 persoon in trainingspak gezien en aangezien ik in de Albanese wijk woon wat toch al een echte macho cultuur is (alleen de mannen zitten in de koffiehuizen en hangen op straat, veel vrouwen dragen lange jassen en hoofddoeken) vond ik het niet zo'n goed idee om op straat te rennen. Maar ja ik heb niet een jaar lang spierpijn gehad om al het resultaat in 3 maanden weg te gooien en aangezien ik nog maar 2 maanden heb als ik terug kom voordat ik in camo op de hei lig, leek het me wel verstandig om toch wat te gaan sporten. Dus vrijdag was het op naar de sportschool, Cheryl had al gewaarschuwd en ik had er al een macedonisch voorstelling van gemaakt dus de schok was niet al te groot. Nee het viel best mee allemaal. Er was alleen maar 1 loopband die niet harder gaat dan 7km / h en waar je max 15 min opmag dus hardlopen is er niet bij. En de hometrainers zijn erg gammel en kraken en kunnen maar op 3 standen dmv een draaiknop....haha geen spinning lessons mogelijk. Maar de gewichten zijn prima en voor tientje per maand onbeperkt trainen mag je zeker niet klagen.

Zondag met Edita en een paar IPK volunteers naar Skopje geweest voor een meeting van Youth Bridges. Youth Bridges is een tijdschrift dat uitgegeven wordt in 4 steden, 2 in Macedonie, 1 in Kosovo en 1 in Servie. En de teksten worden vertaald in het Macedonisch, Albanees en Servisch. Tijdens de meeting moest ook alles de hele tijd vertaald worden. Macedonisch en Servisch lijken heel erg op elkaar ( beetje NL en Vlaams) maar Albanees is een compleet andere taal. En zelfs de Albanezen die in Macedonie wonen spreken vaak geen Macedonisch omdat ze altijd in een eigen wijken blijven, naar albanese scholen gaan enz. Tijdens de meeting werden nieuwe onderwerpen voor de komende issues bedacht en werd er gediscuseerd over wat er verbeterd moet worden. Problemen die dan naar boven komen: De artikelen worden dus in 3 talen vertaald en staan dan samen op 1 pagina. Nu wordt er steeds gewisseld met welke taal er begonnen wordt omdat er anders gezegd wordt dat 1 taal wordt voorgetrokken omdat die steeds als eerste staat...... Maar dit is natuurlijk erg lastig lezen omdat je dan steeds moet zoeken op de pagina waar de tekst in jouw taal begint. Uiteraard werd er geen oplossing bedacht...als dat zo zou zijn dan heb je bijna het hele Balkan probleem opgelost, maar als ze zich hier al zo druk maken over dit soort kleine dingen (welke taal eerst staat) moet je nagaan hoe het er aan toe gaat als het serieuse zaken betreft.
Na een hoop debat kregen we een lunch met natuurlijk Macedoine groente (van Bonduel!) en daarna gingen we naar buiten om iets van de stad te zien. Helaas regende het heel erg en was het koud dus dat maakt alles minder leuk dan het al is, dus na een heel kort rondje door het oude Turkse gedeelte, snel naar het modernere deel om in een cafe weer warm te worden.
Tja ik heb nog niet echt veel van Skopje gezien maar tot nu toe lijkt het me erg veel Communistische oostblok gebouwen, veel grauw beton achterstallige onderhoud en veel graffiti. Ik denk dat ik maar eens moet gaan kijken als de zon schijnt...dat zal het allemaal wel beter maken :)

zo, c'est ca, ik heb niks meer te melden...op naar weer een week Kumanovo....Super raar idee dat ik al 4 weken weg ben, het voelt niet zo in ieder geval. Maarrreee...ik mis jullie nog niet hoor!! haha...daarvoor gebeurt er te veel, maar ik kijk wel uit naar de reacties en emails elke ochtend (en de msn gesprekken, he Aad??? lekker studie ontwijkend gedrag :):))!


veel liefs
Leotien

  • 13 Maart 2006 - 14:48

    Aadje:

    Jaja, studie ontwijkendgedrag. Ach mag toch wel een keertje? Het is niet zo dat wel elke dag MSNen en elkaar van het werk houden...
    I love it!!
    Enne...ik mis jou ook niet hoor! Als je mij niet mist ;)

  • 13 Maart 2006 - 15:50

    Suus:

    Zoo, flinke update!! :) Fijn dat het een beetje (begint) te lopen! Grappig dat je daar naar fitness gaat; zou id zonde zijn van al je voorgaande training om niks meer te doen. Leuk om te lezen hoe het er aan toe gaat!

    xxx Suus
    PS binenkort ga ik verhuizen! dichter bij ACTA en wat groter en zelfstandiger, maar vast niet met van die mooie meubels en kleedjes als jij nu hebt ;) gheghe

  • 13 Maart 2006 - 22:34

    André:

    In Nederland is het toch elke dag vrouwendag??!!
    :)

    Nou ik mis jou wel hoor, d'r is hier geen zak an zo. Sinds jij hier weg bent zijn de kijkcijfers zo gedaald (gehalveerd denk ik dus) dat ze JAG van de buis hebben gehaald. :(

    Ciao!

  • 15 Maart 2006 - 05:26

    Kristy:

    Hoihoi,

    jij hebt t prima naar je zin daar, das wel duidelijk!! Ben blij dat je onderzoek nu ook begint te lopen! Over beter weer gesproken, hier is het zonnig en vandaag 28 graden(afgelopen weekend 32 en 33, maar dat was echt te heet!). Sterkte met de kou daar en heel veel succes met je onderzoek!!!

    Liefs Kristy

  • 15 Maart 2006 - 11:54

    Carola:

    Ha Leo,
    Hier in NL is het ook bibberen geblazen. Overdag maar een graad of 2 en 's nachts vriest het. Maar overdag wel lekker een zonnetje. :)
    Vrouwendag invoeren hier vind ik ook een heel goed idee! Ik schrijf 't vast in m'n agenda! ;)
    Wat voor mensen lopen daar in de sportschool? Echte Oost-Europese krachtpatsers?
    Denk je dat je je onderzoek wel afkrijgt in de komende weken?
    Veel succes in ieder geval!
    Lfs, Carola

    PS Volgens mij mis je ons toch wel een beetje, hoor! Kan bijna niet anders... :)

  • 15 Maart 2006 - 15:07

    Joke V.:):

    Wat een misere daar Leotien, als ik die foto's zo zie. Je bent maar slecht af als je in het voormalig Oostblok bent geboren. Of erger nog, als je een Roma bent .... Je weet je eigen gelukkig omstandigheden dan wel op waarde te schatten. Het is goed dat je maar een paar maanden daar bent, anders zou je stuk lopen op die bureaucratie daar. Nu kun je het nog wel als een grappig fenomeen beschouwen. Ik wens je veel creativiteit bij het afwerken van je studieopdracht :)Groetjes van ons allemaal :)Daswidanja!

  • 16 Maart 2006 - 11:09

    Hens:

    Lieve Leotien, wat een lap tekst! Hardstikke leuk, dat je ons zo op de hoogte houdt. 8 maart staat al jaren (ik zeg niet hoeveel) apart in mijn agenda en wordt ook altijd bescheiden gevierd, dus ik heb over die vrouwendag niets te klagen. Fijn dat je weer bent gaan spoten, want je weet, ik maak me nogal zorgen over dat toekomstige gedoe op de hei, dus je conditie kan maar beter optimaal zijn. En je onderzoek; het klinkt allemaal bar ingewikkeld, maar je lijkt er ook wel veel plezier in te hebben en hierna sta je natuurlijk niet snel meer ergens van te kijken, m.a.w. je kunt de hele wereld aan (en dat is het doel waarnaar wij streven!!??). xxx Hens en Simon

  • 17 Maart 2006 - 10:15

    Cynthia:

    Hier in Uganda vierden ze dus ook internationale vrouwendag! Ik schaamde me dood dat ik die dag niet wist en mijn mannelijke collega's mij er op wezen.....Morgen hebben Wouter en ik eindelijk ons eigen huisje, met beveiliging! Grappig dat jij het koud hebt en dat ik lig te soppen in mijn bed van de hitte! Fijn weekend alvast! Liefs!

  • 18 Maart 2006 - 11:35

    Tamarie:

    Van schreeuwende macedoniers tot lekkende fietsen op de sportschool.
    Weet je zeker dat je Nederland nog niet mist?
    Succes met de research!

  • 19 Maart 2006 - 12:14

    Pappa En Tineke:

    Hoi Leotien,
    Kenelijk is zondag de dag dat we uitwisselen. Je uitgebreide update gelezen dus zijn we weer helemaal op de hoogte. Blij te lezen dat het je goed gaat en dat je ons niet mist. Het leven gaat hier zo z'n gangetje. De verkiezingen zij achter de rug, en dat heeft een grote winst voor de P.v.d.A opgeleverd op de hele linie en veel verlies voor CDA, VVD en Groen Links. Ik had 404 voorkeurstemmen en was dus ook in de Raad gekomen als ik helemaal onderaan de lijst had gestaan. Afgelopen donderdag was de installatie van de nioeuwe Raad. Je vader, Erica, René, Theo en Suzanne waren er bij. Van je vader kreeg ik een mooi boeket en van de kinderen allemaal een roos. De computerles van pappa gaat goed, maar hij laat het tikken toch nog maar aan mij over. Het komt goed!. Vandaag is Thomas hier. Straks gaan we "Mens erger je niet" spelen. Omdat Thomas een beetje jaloers was op de zwangere buik van Eerica, is hij ook zwanger geworden en heeft op 6 maart een baby gekregen. Hij heer Maarten omdat hij in maart is geboren. Hij slaapt s'nachts in een mandje naast zijn bed en ligt overdag op de bank. De zorg laat hij graag aan zijn vader over. Dat jij nog nooit van vrouwendag hebt gehoord. Ik doe er wel niet veel aan maar probeer toch wel vaak naar een vrouwenfeest te gaan. Deze keer kwam daar niets van omdat ik doodmoe was van de campagne en de uitslagenavond. Dus ben ik die woensdag maar naar de kapper gegaan om het te vieren. We kijken al weer uit naar je volgende bericht.
    Liefs en groeten van ons

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Macedonië, Kumanovo

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

29 Mei 2006

Nog eentje dan...om het af te leren!

22 Mei 2006

Belgrado!

12 Mei 2006

Kosovo

10 Mei 2006

........gat in de weg.......

03 Mei 2006

Ambassade feestje
Leotien

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 154
Totaal aantal bezoekers 28098

Voorgaande reizen:

14 Februari 2006 - 30 Mei 2006

Mijn eerste reis

Landen bezocht: