Zdravo!! - Reisverslag uit Kumanovo, Macedonië van Leotien Zoete - WaarBenJij.nu Zdravo!! - Reisverslag uit Kumanovo, Macedonië van Leotien Zoete - WaarBenJij.nu

Zdravo!!

Door: Leotien

Blijf op de hoogte en volg Leotien

15 Februari 2006 | Macedonië, Kumanovo

Zdravo!!!!

Zo ik ben er eindelijk! in k k k k koud!!! Kumanovo!
Ze zeggen dat het vorige week erger was, en dat de weerberichten ook weer een koudegolf voorspellen, maar ik vind het zo wel koud genoeg. Niet dat het buiten niet te harden is...met een extra panty en handschoen gaat het best...maar in mn huis is het freezing. Er is geen centrale verwarming en ik heb 1 elektrische kachel, maar omdat het huis lang niet verwarmd is, is het overal erg koud. en het huis is groot....2 enorme slaapkamers, hal, keuken, badkamer en een huiskamer! Nu staat de kachel in de woonkamer..maar zodra ik ergens heenga, rij ik hem mee....gelukkig is het snoer lang!

De reis ging goed, van Amsterdam naar Wenen en daar overstappen voor het vliegtuig naar Skopje. Het vliegtuig naar Skopje was super klein een soort vliegende bus met van die propellers aan de zijkant, je kon zelfs niet je handbagage mee naar binnen nemen, die moest je afgeven en dat werd dan alsnog in het ruim geduwd. Maar doordat het niet zo groot was vlogen we erg laag dus het uitzicht was prachtig. hele grillige heuvels met veel sneeuw en hier en daar een boederij maar geen wegen daar naar toe.
Skopje international airport is ienieminie klein. De Macedonian airforce heeft er nog wel een paar uit elkaar vallende helikopters staan maar ik denk dat zestienhoven min 3 keer zo groot is. Er was ook maar 1 uitgang dus de gene die mij opkwam halen met bordje IPK was snel gevonden. Het hoofd van de organisatie Marija en haar man kwamen mij halen met de auto. De rit naar Kumanovo was niet langer dan 30 min over een hele stille snelweg (ik denk dat we 3 auto's gepasseerd zijn), maar de man van Marija linkte Feijenoord wel meteen aan Rotterdam en wist alles over Ajax en PSV :):)

Bij het huis aangekomen stond mn hospita al te wachten, Marija zei al dat ze een tweede moeder zou worden en ze heeft inderdaad al twee keer broodjes en kopjes thee gebracht. Verder moest ik vanochtend koffie komen drinken, Macedonische woordjes met haar oefenen en steekt ze hele verhalen tegen me af. Ook al spreek ik naast het bovenstaand Zdravo nog geen woord Macedonisch toch begreep ik wel het een en ander van haar verhaal over haar kinderen, kleindochter en haar werk. Vanmiddag kwam haar zoon, ben zn naam even kwijt...iets met Ica.., die ik gister nog niet had gezien mij halen omdat er telefoon van IPK was ( de telefoon staat in hun huis). Hij spreekt gelukkig heel goed engels ( en ook frans, maar ja dat is van mij weer niet zo goed) en studeert medicijnen in Skopje maar woont nog wel thuis. Ik moest gelijk blijven eten, soep brood yogurt, ingemaakte groenten en een soort paprika prutje (ben de naam weer vergeten, Iyar of zoiets) wat het nationale gerecht van Macedonie is. Daarna zijn we door de stad naar het kantoor van IPK gelopen waar ik nu achter de computer zit.

Vanuit mn appartement is het recht toe rechtaan over de hoofdstraat naar het centrum, er zijn allerlei winkeltjes in de buurt, waarvan ik geen idee heb wat ze verkopen, en als ze dat wel te zien is vraag ik me af hoe ze het overleven met die 10 eieren die ze te koop hebben. Het gemiddelde salaris vertelde Ica (?!?!) is 200 euro in de maand, maar dat is dan wel voor de middenklasse leraren, ambtenaren etc.

Zometeen ga ik al naar een of andere boek presentatie dat gesponserd is door IPK, geen idee wat er gaat gebeuren. Morgen verdere kennismaking met de organisatie en dan maandag gaan we overleggen over het Research proposal.

Hoe gaat het met de schaatsers? Ik heb wel eurosport op de kabeltv maar die zenden alleen skien, noordse combinatie :):) en curling uit...lekker belangrijk!

Zo dit was het wel....wordt vervolgd!

veel liefs
Leotien.

ps. ik heb geen tijd om het hele verhaal na te lezen dus misschien staan er een beetje rare zinnen in...maar dat mag de pret niet drukken:):)

  • 15 Februari 2006 - 15:53

    Anette:

    Leuk om je eerste belevenissen te lezen! Het klinkt een beetje als Rusland. Ga je aan het einde van je stage je verhalen in het Macedonisch schrijven?? Vind je curling trouwens niet heel spannend ;)?

  • 15 Februari 2006 - 19:24

    Oma:

    heb je een lekker bed en heb je wel warm water om te douchen? Heb je een eigen huis of zijn die kamers in het huis van de hospita?

  • 15 Februari 2006 - 20:17

    Moos En Bert:

    Wat een belevenissen! Jammer dat het zo koud is in je huisje. Nu kan je wel 'koud slapen, dat vindt je toch zo lekker? Je kunt nu ook vast oefenen voor als je straks op de hei moet liggen, zo zie je maar ieder nadeel heeft een voordeel. dag kind hou je goed, dikke kus van ons

  • 16 Februari 2006 - 08:26

    JokeVellinga:

    Hoi Leotien, Leuk je verhaal te lezen. Doet me denken aan mijn tijd in Rusland :) Misschien kun je via je hospita nog een elektrisch kacheltje regelen. In het voormalig oostblok werk alles via "netwerken". Sterkte met de kou. We denken aan je en kijken uit naar volgende berichten. Liefs,
    Joke, Wybe en de kids :)

  • 16 Februari 2006 - 16:05

    Suzanne:

    Fijn om te horen dat je goed bent aangekomen; met die vliegende bussen weet je het maar nooit he ;-) Valt het mee met de cultuurshock? Haha, leuk dat je al `echt` Macedonisch hebt gegeten :-D Hoop dat je je een beetje kan vinden in je huisje daar en alles! xxx Suus

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Macedonië, Kumanovo

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

29 Mei 2006

Nog eentje dan...om het af te leren!

22 Mei 2006

Belgrado!

12 Mei 2006

Kosovo

10 Mei 2006

........gat in de weg.......

03 Mei 2006

Ambassade feestje
Leotien

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 841
Totaal aantal bezoekers 28105

Voorgaande reizen:

14 Februari 2006 - 30 Mei 2006

Mijn eerste reis

Landen bezocht: