Sneeuw & kou - Reisverslag uit Kumanovo, Macedonië van Leotien Zoete - WaarBenJij.nu Sneeuw & kou - Reisverslag uit Kumanovo, Macedonië van Leotien Zoete - WaarBenJij.nu

Sneeuw & kou

Door: Leotien

Blijf op de hoogte en volg Leotien

01 Maart 2006 | Macedonië, Kumanovo

Dobro Utro,

Ik dacht dat nederland bekend stond om het wisselende weer, maar hier kunnen ze er ook wat van. Was het in mn eerste weekend in Kumanovo zonnig en warm, de afgelopen week heeft het constant geregend en gister is er opeens enorm veel sneeuw gevallen. De sneeuwvlokken waren echt supergroot...ik denk dat ik zelfs nog nooit zulke grote heb gezien. Nu was het op de dag niet zo koud dus de sneeuw werd snel modder prut maar in de nachten vriest het wel 7 graden....en strooien kennen ze hier niet..:0..het gevolg was, dat het vanochtend echt een avontuur was om op het kantoor te komen. Iedereen schuifelt maar een beetje langs de gevels en de auto's glijden vrolijk de heuvels af op het belangrijkste kruispunt van de stad :D.

Het weekend was rustig...geen ruig nachtleven van Kumanovo gezien. Het regende vooral dus het was ook niet echt uitnodigend om naar buiten te gaan.
Vrijdag mochten we gelukkig eerder weg...de baby van Marija bleef huilen dus toen belde haar man in paniek omdat hij niet meer wist wat hij moest doen...Ze is de directeur en als de directeur naar huis wil, gaat dus gewoon het kantoor dicht ook als het nog geen tijd is....prima geregeld hier. Dus ik was mooi op tijd thuis om de race van Bob de Jong te zien :)

Zaterdag goed bezig geweest: ik heb de keuken maar eens goed schoongemaakt...het leek wel schoon...maar aan het water te zien was dat toch niet helemaal het geval....en ook eindelijk de stofzuiger gevonden. Overal in het huis liggen kleedjes, super stoffig, dus de meeste heb ik gelijk opgeraapt en in een kast gegooid, maar het was wel fijn om de gene die er nog lagen eens te stofzuigen. Alhoewel het is wel een Balkan stofzuiger natuurlijk, die volgens mij meer lawaai maakte dan dat tie werkelijk wat opzoog...maar ja het is het idee he?

Boodschappen doen is nog steeds een avontuur. Er zijn twee 'grote' supermarkten in het centrum die iets meer verkopen dan de buurtwinkeltjes. Maar echt veel is dat ook niet als je het assortiment van de AH gewend bent. Zo hebben ze tig soorten kippen pate in potjes en ook veel soorten tonijn in blik maar geen rijst & saus. Groente en fruit verkopen ze zoiezo niet in de supermarkt...wokpakketten, voorgesneden gemixte groentes en mijn grootste gemis SLA hebben ze ook niet. Deze dingen moet je op de markt kopen, maar daar verkopen ze alleen seizoensgroente. Op dit moment hebben ze vooral appels en sinaasppels maar helaas heb ik nog geen krop sla gespot. Vlees wordt ook niet echt verkocht in de supermarkt, behalve kip...kip cordenbleus, kip schnitzels etc.. allemaal uit de vriezer. Echte slagers heb ik ook nog niet gezien, tenmiste in vergelijking met het beeld van een slager die je uit NL hebt. De winkels die er als een slagerij uit zien hebben vooral grote rollen in de vitrines liggen. Ze lijken een beetje op rollen smeerworst of boterhammenworst ofzo. Moet nog even verder uitzoeken wat dat nou precies is. Maar in ieder geval geen biefstukken of hamlappen of gehakt...

Ik was dan ook erg blij met het pakketje van mamma dat ik zaterdag kreeg. Er zat BOERENKOOL in!!!. Ken je die reclame van Evert in Canada die ook boerenkool krijgt opgestuurd van Unox??? Nou zo ben ik nu dus ook! Echt super lekker.

Het project over schooldemocratization wordt voorlopig op de langebaan geschoven. Het project was ingedient bij de OSCE voor sponsorship maar dat is afgewezen dus nu is er geen geld voor en moeten we opzoek naar een andere donor. Vandaag staat ook de deadline voor het indienen van projecten bij IPK door andere organisaties voor een soort van funding & support. Dus de afgelopen dagen werd de deur platgelopen met mensen die hun projecten kwamen indienen.
Deze week moet ik ook een soort pakketje maken van mijn onderzoek dat naar het ministerie gaat voor goedkeuring. Ookal is de vragenlijst niet helemaal af, de Research Question en Methodology natuurlijk wel dus dat sturen we dan op. Ik vroeg op de stafmeeting, maandag ochtend, hoelang het dan zou duren voordat er bericht over zou komen....bureaucratie kan nog wel eens lang duren...Maar Bosko zij dat ze contacten hadden op het ministerie dus dat het dan in 1 dag geregld zou zijn...Kijk dat is pas een goed netwerk!

ciao

Leotien

  • 01 Maart 2006 - 09:27

    Aadje:

    Onder het motto: Niet schoon toch fris!!
    Ga nou eens aan het werk aan je pakketje en niet de hele tijd MSN-en, je houdt me van me werk ;)
    Geniet van je boerenkool en tot over een paar minuten via het andere communicatiemedium, haha!!

  • 01 Maart 2006 - 10:45

    Tamarie:

    Hier sneeuwt het ook vandaag, ik heb al menig auto weg zien glijden!
    Geniet van je boerenkool!

    Groetjes,

    Tamarie.

  • 01 Maart 2006 - 12:22

    Tineke:

    Nou hier sneeuwt het ook hoor, zelfs zo heftig dat we een rozenactie (huis aan huis aanbellen een roos aanbieden en de mensen overhalen om te stemmen het liefst op ons) dus hebben gecanseld. Nu zitten we met 800 rozen in onze maag maar dat is een luze probleem natuurlijk vergeleken bij het niet kunnen verkrijgen van een kropje sla. Misschien kun je een pakje zaad bemachtigen en een sla kweken in de vensterbank Kun je mee op de markt gaan staan als het lukt.
    Groetjes,
    Tineke

  • 02 Maart 2006 - 08:08

    Anette:

    Het heeft hier ook gesneeuwd vanacht. Ik ben net op mijn fiets naar de VU geglibberd, dat was niet echt mijn beste idee. Maar ja, veilig aangekomen. Ben wel bijna gevallen toen ik het stukje van mijn fiets naar de deur liep. Succes met glibberen!

  • 02 Maart 2006 - 12:08

    Suus:

    Ah wie weet, weet je straks alle nu nog verstopte winkeltjes te vinden.. of kom je er achter dat ze niet zijn ;-) In Tjechie had je ook altijd van die winkeltjes in achterafstraatjes.. Hey, bedankt voor je e-card!! k Ga inderdaad m`n verjaardag vieren; morgen (vrienden) en overmorgen (familie). Jammer dat je er niet bij kan zijn.. volgende keer beter. Heb trouwens nog een leuke foto van voor je vertrek; ff kijken of ik `m zo kan emailen. :-) Veel plezier en succes met de sla-jacht!
    xxx Suus

  • 02 Maart 2006 - 19:51

    Moos En Bert:

    hallo kind, je weet inmiddels al dat hiet hier ook sneeuwt!! Vandaag vrolijk aan de slag geweest in de augustinusstraat (lijkt een beetje op de 3e alinea van jouw verhaal hierboven!!!!!) Morgen kan ik uitrusten, prettig weekend kus van ons.

  • 02 Maart 2006 - 20:53

    Simon En Hens:

    Hoi, Leotien

    Ik zit op m'n werk jouw post door te nemen! Ik heb hard gewerkt vanavond dus ik moest ineens aan jouw denken in dat verre land waar jij ook hard moet werken.Ik las van de huilbaby,ik kan jullie wel van dienst zijn, tenslotte is een huilbaby mijn specialiteit!
    Ik las dat Moos en Bert ook last hadden van sneeuw, nou in het westen is dit gelukkig veel minder het geval.
    Het is wel toevallig dat Hens gisteravond naar Anke in Utrecht moest en wéér sneeuwde het hard.
    Als Hens naar Utrecht of Diemen moet is dat altijd zo de laatste tijd.
    Ik schrijf meestal niet omdat Hens dit meestal doet maar ik denk wel veel aan je.
    Als ik tijd heb zoals vanavond vind ik het toch leuk om te doen.(dat schrijven).
    Ik hoop maar dat je snel wat hoort van het ministerie, ze moeten wel even wachten tot je de boerenkool op hebt natuurlijk.
    Groetjes van Simon en Hens. daaaaaaaaaaag

  • 05 Maart 2006 - 18:27

    Joke Vellinga:

    Hoi Leotien, Ik werk vanavond van achter naar voor.... Dus nu een reactie hierop. Heerlijk om jouw eigen "Oostblok-ervaringen" te lezen. It sounds like Moscow revisited:) Wij hadden altijd een uitdrukking: het lijkt mooi, maar het is het net niet :) (die stofzuiger b.v.) Wij hebben trouwens ook net veel sneeuw gezien in Oostenrijk: 1 meter hoog, en blauwe luchten, zon en 10oC! Heerlijke pisten! Trouwens je opening is ook net Russisch: dobre utra. Kennen ze ook "grasprietje" of wel "draswrietje" (goeiedag)? Doei! Joke :)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Macedonië, Kumanovo

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

29 Mei 2006

Nog eentje dan...om het af te leren!

22 Mei 2006

Belgrado!

12 Mei 2006

Kosovo

10 Mei 2006

........gat in de weg.......

03 Mei 2006

Ambassade feestje
Leotien

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 185
Totaal aantal bezoekers 28094

Voorgaande reizen:

14 Februari 2006 - 30 Mei 2006

Mijn eerste reis

Landen bezocht: